لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

بررسی روزنامه های صبح سه شنبه ايران


روزنامه کارگزاران به نقل از يک عضو کمیسيون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تصويب طرح تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزی در اين کميسيون خبر داده ، و نوشته « تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزی در جلسه روز دوشنبه کميسيون تصويب شد ، و به زودی برای تصميم‌‏گيری نهايی ، اين درخواست در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد. »


به گزارش اين روزنامه ، نجيب حسينی با اشاره به عزم جدی نمايندگان در تحقيق و تفحص از حساب ذخيره ارزی گفته « اعضای کميسيون با رأی قاطع خود ضرورت اين امر را به تصويب رساندند. »


به نوشته کارگزاران ، اين عضو کمسيون برنامه و بوجه مجلس درباره علت تصويب اين طرح نيز گفته « ابهامات بسياری در مجلس نسبت به نحوه برداشت و خرج‌‌کرد از حساب ذخيره ارزی توسط دولت احمدی‌نژاد مطرح است که آمار موجودی حساب ذخيره ارزی و خالی شدن آن به‌رغم درآمد افسانه‌ای نفت در ۲ سال گذشته به ابهامات افزوده است. »


۸۴۸ هزار کودک دارای همسر


روزنامه رسالت ، از وجود ۸۴۸ هزار کودک دارای همسر در کشور خبر داده است.


اين روزنامه از قول رئيس انجمن حمايت از حقوق کودکان نوشته « حدود هفت درصد ازکودکان سنين۱۰ تا۱۸ ساله کشور تا سال۸۵ ازدواج کرده‌اند که اين درصد بالغ برحدود ۸۴۸ هزار کودک اعم از دختر و پسر می‌شود. »


فرشيد يزدانی گفته « با استناد به سالنامه منتشر شده مرکز آمار ايران ، حدود ۷۵۰ هزار نفر از اين کودکان دختر و مابقی پسر بوده‌اند. »


به گفته آقای يزدانی « ۲۵ هزارنفراز مجموع ۸۴۸ هزارکودک دارای همسر در سنين کمتر از ۱۸ سال طلاق گرفته‌ و حدود ۱۲ هزار نفر نيز همسران خود را از دست داده‌اند. »


به نوشته رسالت « ۶۲ هزار نفر از اين کودکان ازدواج کرده دارای همسر ، کمتر از ۱۴ سال دارند. »


«پاسخ وزارت خارجه به فرمانده سپاه»


روزنامه اعتماد ، پاسخ سخنگوی وزارت خارجه ايران به فرمانده کل سپاه پاسداران درباره « زمينه سازی برای تکرار اقداماتی مانند ۱۳ آبان » را منتشر کرده است.


اين روزنامه از قول حسن قشقاوی نوشته « ايران بنا ندارد اقدام خاصی خارج از سياست های رسمی و مدون انجام دهد. »


به گزارش اعتماد ، آقای قشقاوی گفته « جنبش دانشجويی ايران مشخص است يک جنبش استکبارستيز و ضداستبدادی ، و همگام با اهداف و آرمان های ملت مسلمان ايران است اما اين بدان معنی نيست که خارج از سياست های رسمی اقدام خاصی صورت گيرد. »


اين روزنامه نوشته که محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پيش از اين در جمع دانشجويان بسيجی گفته بود « می خواهيم زمينه ای ايجاد کنيم که اگر نياز شد ، بسيج دانشجويی به اقدامات مشابه ۱۳ آبان دست بزند. »


۱۷ هزار کشته بر اثر تصادف در هشت ماه


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، از کشته شدن ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور طی هشت ماه نخست امسال خبر داده است.


به گزارش اين روزنامه ، جانشين رييس پليس راهنمايی و رانندگی گفته « بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در اين مدت ، ۵ هزار و ۲۲۵ نفر در تصادف های درون شهری ، و ۱۱ هزار و ۹۶۱ نفر در تصادف های جاده ای کشته شده اند که می توان گفت به طور ميانگين روزانه شاهد مرگ تلخ ۷۰ تن از هموطنان در حوادث رانندگی بوده ايم. »


کمال هاديانفر با اشاره به اين که « در هشت ماه گذشته سال جاری تعداد کشته شدگان در حوادث رانندگی نسبت به سال گذشته ۱۳۹ نفر کمتر بوده » به روزنامه ايران گفته « روزانه ۷۹۰ نفر در تصادفات رانندگی مجروح می شوند. »


مشکل خريد گاز از ترکمنستان


روزنامه جمهوری اسلامی ، از تعويق سفر هيات ايرانی به ترکمنستان برای مذاکره درباره خريد گاز خبرداده ، و از قول يک عضو کمسيون انرژی مجلس نوشته « طرف ترکمنستانی برای امضای قرارداد جديد صدور گاز به ايران خواستار حدود ۱۰ برابر شدن قيمت گاز شده است. »


به نوشته اين روزنامه ناصر سودانی دليل تعويق سفر مقامات ايرانی به ترکمنستان را همين مساله عنوان کرده ، و گفته « ما هم موافقيم که قيمت ها بايد واقعی باشد اما در خواست چندين برابر شدن قيمت فعلی منطقی نيست. »


روزنامه جمهوری اسلامی نوشته که اين عضو کمسيون انرژی در مورداحتمال منتفی شدن توافق خريد گاز از ترکمنستان نيز گفته « اميدوارم کمبودها فعلا از فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی تامين شود ، البته رايزنی با ترکمن ها را همچنان ادامه خواهيم داد. »


به نوشته اين روزنامه « سال گذشته طرف ترکمنستانی در موردی مشابه خواستار افزايش قيمت شده بود که با مخالفت مسئولان مواجه شد ، و در پی آن بخش زيادی از مردم مناطق شمالی کشور روزهای زمستانی سختی را بر اثر قطع گاز از سوی ترکمنستان متحمل شدند. »


XS
SM
MD
LG