لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، اظهارات امام جمعه مشهد درباره نظام حزبی را مورد توجه قرار داده ، و به نقل از وی نوشته « نظام تحزب در ايران بر اساس جامعه مدنی است ، در حالی که جامعه ما انقلابی است. »


به نوشته اين روزنامه آقای علم الهدی گفته « نظام تحزب از اصل و ساختار اشکال دارد و از اصول جامعه مدنی ، ليبرال دموکراسی و مساله پلوراليسم است ، و اعتقاد آنان بر اين است که همه جريانات در اجتماع بايد مشارکت داشته باشند و با هر ايده ای وارد جريان سياسی شوند. »


به نوشته اعتماد امام جمعه مشهد نظام حزبی را خطری برای کشور دانسته ، و گفته « در جوامع دينی قشر روحانيت اين خطر را برجسته تر از ساير اقشار احساس می کند.»


«يک چهارم جوانان رابطه نامشروع دارند»


روزنامه سرمايه ، به نقل از معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان ملی جوانان از افزايش مشکلات عدم ازدواج جوانان در کشور خبر داده ، و نوشته « بيش از يک چهارم جمعيت جوان کشور رابطه نامشروع دارند. »


به نوشته اين روزنامه علی اکبر عصارنيا با اشاره به اين که هم اکنون ۱۵ ميليون جوان مجرد دختر و پسر آماده ازدواج در کشور وجود دارد ، گفته « متاسفانه ۵۶ درصد جوانان ما بر اساس اظهارات خود اعلام کرده اند در طول دوران جوانی با يک دختر در ارتباط بودند که متاسفانه از اين تعداد ۲۶ درصد منجر به رابطه نامشروع جنسی شده است.»


به نوشته سرمايه ، معاون سازمان ملی جوانان همچنين گفته « جای تاسف است که ۱۳ درصد اين روابط نامشروع جنسی در بانوان منجر به حاملگی ناخواسته شده که اين افراد ناچار به سقط جنين شده اند. »


اجرای طرح امنيتی در جزيره خارک


روزنامه جمهوری اسلامی از قول يک مقام آگاه در جزيره خارک اخراج برخی افراد فاقد مجوز ورود به اين جزيره را قانونی دانسته ، و نوشته « براساس طرح امنيتی جزيره خارک افراد متقاضی کار و اشتغال در اين جزيره بايد مجوز ورود به اين جزيره را از بخشداری ، نيروی انتظامی ، اداره اطلاعات ، اداره کار و امور اجتماعی ، و شرکت پيمانکاری مربوط داشته باشند. »


اين روزنامه نام منبع خبر خود در جزيره خارک را ذکر نکرده ، اما به نقل از وی نوشته « براساس طرح امنيتی خارک برای افراد ديگری نيز که به قصد ديد و بازديد يا امور ديگر می خواهند وارد جزيره خارک شوند ، داشتن دعوت نامه از فرد يا دستگاه ميزبان و مجوز ورود از دستگاه های اجرايی ، ارگان های نظامی ، انتظامی و امنيتی مستقر در اين جزيره الزامی است. »


به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی ، اخراج افراد بدون مجوز از جزيره خارک از هفته پيش آغاز شده و روزانه حدود ۲۰ نفر از اين جزيره اخراج می شوند.


احضار ۳۵ دانشجو به کميته انضباطی


روزنامه اعتماد ملی ، از احضار ۳۵ دانشجوی دانشگاه شيراز به کميته انضباطی خبر داده ، و نوشته « در پی برگزاری مراسم روز دانشجو در ۱۸ آذر در دانشگاه شيراز ۳۵ نفر از دانشجويان اين دانشگاه به کميته انضباطی احضار شدند. »


به گزارش اين روزنامه «اتهام تمامی دانشجويان احضار شده شرکت در مراسم غيرقانونی است و جلسه تفهيم اتهام شش نفر از دانشجويان تاکنون برگزار شده است.»


اعتماد ملی همچنين نوشته « اين احضارها در حالی صورت می گيرد که مسولان انتظامی دانشگاه در روز برگزاری تريبون آزاد دانشجويی دانشگاه شيراز به مناسبت روز دانشجو به برخوردهای فيزيکی متوسل شده بودند. »


پرداخت سود بيش از ۱۹ درصد ممنوع


روزنامه رسالت ، از ممنوعيت پرداخت سود بانکی بيش از ۱۹ درصد در بانک های خصوصی و دولتی کشور خبر داد.


اين روزنامه از قول رئيس کل بانک مرکزی نوشته « از اين پس هيچ بانکی اعم از خصوصی و دولتی و موسسه های مالی و اعتباری مجاز به پرداخت سود به سپرده گذاران به ميزان بيش از ۱۹ درصد نيستند. »


به نوشته رسالت ، محمود بهمنی همچنين گفته « بانک ها می‌توانند پس از مشخص شدن صورت های مالی ، اضافه سود را بين سپرده‌ گذاران خود توزيع کنند. »


این روزنامه تاکید کرده که ممنوعيت پرداخت سود بيش از ۱۹ درصد ، « در پی خروج سرمايه های مردم از بانک های دولتی برای دريافت سود بيشتر از بانک های خصوصی از سوی بانک مرکزی صورت می گيرد. »


XS
SM
MD
LG