لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه جام جم ، از پافشاری وزیر آموزش و پرورش بر عدم استخدام معلمان حق التدريسی خبرداده ، و نوشته که در گزارشی که وی به رييس جمهوری اسلامی ارسال کرد ، استخدام ۴۱ هزار نفر از معلمان غيررسمی که طی سال ۸۶ متقاضی استخدام در آموزش و پرورش بوده‌اند ، مغایر با اصل ۷۰ قانون اساسی و مصالح کشور اعلام شده است.


به گزارش اين روزنامه منبع استناد « غير قانونی بودن استخدام معلمان حق التدريسی» در گزارش علیرضا علی احمدی نتايج يک بررسی از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی عنوان شده است.


جام جم همچنين نوشته که وزير در گزارش خود تاکيد کرده « اگر پرداخت دستمزدهای معلمان حق‌التدريس آزاد در حال حاضر حدود ۱۵۰ ميليارد تومان بار مالی برای آموزش و پرورش ايجاد می‌کند ، در صورت پيمانی شدن اين گروه ، حقوق و مزايای آنان به ۸۵۰ ميليارد تومان خواهد رسيد. »


«کشته شدن یک فرمانده نیروی انتظامی»


روزنامه های ايران و کيهان در خبری مشابه از وقوع درگيری در مرزهای شرقی کشور ، و کشته شدن يک افسر نيروی انتظامی خبرداده اند.


اين دو روزنامه ها دليل کشته شدن اين فرمانده نيروی انتظامی را « درگيری با اشرار» عنوان کرده اند.


روزنامه ايران در همين خصوص نوشته « محمد حسينی در مصافی با عوامل شرارت در ارتفاعات مرزی حاجی آباد شهر تايباد پس از کشتن ۴ نفر از اشرار خود نيز کشته شده است. »


عدم کاهش قيمت بنزين آزاد


روزنامه کارگزاران ، با اشاره به کاهش نرخ خريد و فروش کلی بنزين در خيلج فارس و رسيدن آن به ۲۶۰ تومان در هر ليتر ، عدم کاهش قيمت بنزين در ايران را مورد توجه قرار داده است.


اين روزنامه به نقل از يکی از اعضای کارگروه تدوين طرح تحول اقتصادی ، نوشته « دولت نه‌ تنها قيمت بنزين آزاد را با توجه به کاهش قيمت‌های جهانی کاهش نمی‌دهد بلکه قيمت بنزين سهميه‌ای را نيز افزايش خواهد داد. »


به نوشته اين روزنامه علی عسگری گفته « دولت برنامه ای برای کاهش نرخ بنزين ندارد. »


انتقاد از تقابل عيد نوروز و غدير


روزنامه جمهوری اسلامی ، با انتقاد شديد از آيت الله ابولقاسم خزعلی دبيرکل بنياد غدير او را متهم کرده که سعی می کند دو عيد غدير و نوروز را در تقابل با يکديگر قرار بدهد.


اين روزنامه نوشته « آيت الله خزعلی مدت هاست دچار يک کج سليقگی است که متاسفانه بر آن مدام اصرار می ورزد و به مناسبت های مختلف تکرارش می کند ، و آن ايجاد تقابل جعلی بين عيد غدير خم و عيد نوروز است. »


روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به حساسيت مردم نسبت به اعياد کهن مانند نوروز ، نوشته « نوروز به عنوان عيد باستانی ايرانيان بخشی از فرهنگ مردم اين سرزمين است ، و لذا تحقير آن و کاستن شان نوروز به عيد درختان و نه آدميان ، نوعی اسائه ادب به ساحت مردم متمدن و بافرهنگ ايران است. »


اين روزنامه همچنين آقای خزعلی را به تحريک مردم عليه اعياد مذهبی متهم کرده ، و نوشته « پر واضح است که غديرخم عيد بزرگ شيعيان است اما نه نوروز جای غدير را گرفته و نه غدير عرصه را بر نوروز تنگ کرده است. »


دو سال زندان برای يک فعال دانشجويی


روزنامه اعتماد ، از صدو حکم ۲ سال زندان برای يک فعال دانشجويی خبرداده ، و نوشته « محمد هاشمی عضو طيف علامه شورای مرکزی دفترتحکيم وحدت از سوی دادگاه انقلاب به ۲ سال حبس محکوم شده است. »


اين روزنامه از قول بهاره هدايت ، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت ، نوشته است دادگاه به علت آنچه آن را « اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنيت کشور » ناميده به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی آقای محمد هاشمی را به ۲ سال حبس که به مدت سه سال به حالت تعليق درآمده ، محکوم کرده است.


به گفته بهاره هدايت اين حکم به علت شرکت در تحصن دانشجويان در ۱۸ تير سال ۸۶ در مقابل دانشگاه اميرکبير برای محمد هاشمی صادر شده است.


وعده کاهش نرخ تورم


روزنامه سرمايه ، اظهارات رييس کل بانک مرکزی درباره کاهش نرخ تورم تا پايان سال را مورد توجه قرار داده ، و از قول وی نوشته « با اقدامات و برنامه‌ريزی‌هايی که انجام داده‌ايم ، می‌خواهيم نرخ تورم را در پايان سال به سطح ۲۰ تا ۲۱ درصد کاهش دهيم. »


به گزارش اين روزنامه محمود بهمنی گفته « بانک مرکزی طی چند ماه گذشته برنامه‌ ريزی‌هايی برای جلوگيری از افزايش نرخ تورم انجام داده ، اما اين برنامه ‌ها به سرعت نمی‌تواند نتيجه بدهد ، و اميدوارم روند کاهنده نرخ رشد تورم را در پايان آذر ماه به طور ملموس‌تر مشاهده کنيم. »


سرمايه در عين حال نوشته است : در آماری که هفته گذشته از سوی بانک مرکزی ارايه شد نرخ تورم در آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸.۳ درصد اعلام شده بود.


XS
SM
MD
LG