لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه اعتماد ، از حمايت دبير شورای نگهبان از تجدید دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خبر داده است.


این روزنامه نوشته « دومين نماز جمعه ای که در ماه جاری به امامت آيت الله جنتی اقامه شد ، فرصتی به دست دبير شورای نگهبان داد تا بار ديگر از اين تريبون به حمايت از محمود احمدی نژاد بپردازد و با انتقادات شديداللحنی منتقدان دولت را به بهانه دولت ائتلافی آماج اعتراض خود قرار دهد. »


به نوشته اعتماد ، احمد جنتی خطاب به منتقدان دولت نهم ، گفته « مسووليت ارث پدر نيست که بخواهند آن را قسمت کنند و جايزه ای نيست که بخواهند به اين و آن بدهند.صلاحيت هايی بايد در فرد وجود داشته باشد.وقتی اين صلاحيت ها بود ، آن وقت پست را تقديم شان می کنند. »


این روزنامه گزارش داده که دبير شورای نگهبان همچنين خطاب به منتقدان دولت گفته « اين‌قدر سر مسائل سياسی ، رياست‌ جمهوری و حزب‌ بازی‌ها بر سر هم نزنيد.کدام‌ يک از شما مرد ميدان هستيد ، بفرماييد.کدام ‌يک می‌توانيد ادعا کنيد و سابقه‌تان به صدق گفتارتان شهادت بدهد که مرد اين ميدان‌ها هستيد. »


«مرگ خاموش دو دختر دانشجو در خوابگاه»


روزنامه جمهوری اسلامی ، از مرگ دو دانشجوی دانشگاه مازندران در خوابگاه دانشجويی خبر داده است.


به نوشته این روزنامه « ثريا رئيسی و شيوا دلفانی ، دو دانشجوی دختر دانشگاه مازندران ، به دليل نشت گاز در خوابگاه جان خود را از دست دادند » ، و جسد اين دو دانشجو حوالی ظهر روز بعد از حادثه توسط مسولان خوابگاه دانشجويی پيدا شده است.


روزنامه جمهوری اسلامی همچنین گزارش داده که هفته گذشته نيز خوابگاه دانشجويی دانشکده نفت آبادان به دليل نشت گاز دچار آتش سوزی شده بود.


کاهش ذخاير طلای ايران


روزنامه سرمايه ، کاهش ذخاير طلای کشور در 2 سال اخیر را مورد توجه قرار داده ، و نوشته « آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می دهد ميزان کل ذخاير طلای کشور از ۱۴۰.۸ تن در سال ۸۵ به ۱۰۶.۷ تن در پايان سال ۸۶ رسيده است که بيانگر فروش ۲۴ درصد ذخاير طلای کشور در سال ۸۶ است. »


اين روزنامه با اشاره به اظهارات مشاور ارشد رييس جمهوری اسلامی مبنی بر تبديل ذخاير ارزی به طلا ، نوشته « آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد نه تنها ايران اقدام به خريد طلا نکرده است بلکه ۲۴ درصد از ذخاير طلای خود در داخل و خارج از کشور را به فروش رسانده است. »


به نوشته سرمایه ، مجتبی هاشمی ثمره چندی پيش در پی انتقاد به عدم اعلام موجودی حساب ذخيره ارزی گفته بود « برای مقابله با بحران اقتصاد جهانی ذخاير ارزی ايران با تدبير رييس جمهوری بخشی از موجودی حساب ذخيره ارزی را به طلا تبديل کرده ايم. »


انتقاد وزیر راه و ترابری به افزایش تلفات جاده ای


روزنامه کارگزاران ، اظهارات وزير راه و ترابری درباره وضعيت مرگ و مير در جاده های کشور را منعکس کرده ، و از قول وی نوشته « اگر قرار است نتيجه حمل و نقل جاده ای در ايران به وجود آمدن اين همه کشت و کشتار جاده ای باشد همان بهتر که از شتر استفاده کنيم. »


به نوشته اين روزنامه حميد بهبهانی گفته « در سفری که من اخيرا به سوئد داشتم تعداد کشته‌های جاده‌ای اين کشور ۴۵۰ کشته در سال بود ، در حالی که تعداد راه‌های شريانی آن ها از ايران بيشتر بود و من اين نکته را در سخنان خود در مجلس عنوان نکرده‌ام ، چون نگران بودم نمايندگان يقه مرا بچسبند و بگويند چرا در ايران اين‌طور است. »


درگیری در آستارا چند کشته برجا گذاشت


روزنامه کيهان از درگيری نيروهای بسيج و ماموران انتظامی با چند نفر در شهر آستارا و کشته و مجروح شدن چندین نفر خبرداده است.


روزنامه کيهان در اين باره از قول فرمانده نيروی انتظامی استان گيلان نوشته « در يک درگيری مسلحانه که هفته گذشته ميان ماموران بسيج و نيروی انتظامی با اشرار در منطقه لوندويل آستارا روی داد ، يک بسيجی و دوتن از اشرار کشته و سه تن از ماموران نيروی انتظامی مجروح شدند. »


فرمانده نيروی انتظامی گيلان به کيهان گفته « روز گذشته نيز يکی از همين افراد با نام منصور که از درگيری هفته گذشته متواری شده بود با شليک ماموران کشته شد. »


به نوشته کیهان ، بهمن اميری مقدم از اعدام یک نفر در آستارا به عنوان علت درگيری های هفته گذشته در آستارا یاد کرده و گفته « دو هفته قبل يک شرور در شهر آستارا دستگير ، و پس از صدور حکم هفته پيش اعدام شد. »


XS
SM
MD
LG