لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

مدیران سه نهاد اصلی اطلاعاتی و امنیتی روسیه «به آمریکا رفته‌اند»


از راست: بورتنیکف، پوتین، ناریشکین و مدودیف (دسامبر ۲۰۱۷/مسکو)
از راست: بورتنیکف، پوتین، ناریشکین و مدودیف (دسامبر ۲۰۱۷/مسکو)

بنا بر گزارش‌ها مدیران سه نهاد اصلی امنیتی و جاسوسی روسیه، طی روزهای گذشته، به واشینگتن، پایتخت ایالات متحده سفر کرده‌اند. این سفرها، آن‌هم در میان تنش‌های تازه میان آمریکا و روسیه، «غیرمعمول» توصیف شده‌است.

سفیر روسیه در آمریکا پیش‌تر تائید کرده بود سرگئی ناریشکین، مدیر سازمان امنیت خارجی روسیه (اس و ار)، برای دیدار با مقام‌های آمریکا و گفت‌وگو در مورد مسئله تروریسم و دیگر مسائل، به واشینگتن رفته‌است.

با این وجود در مورد سفر دو مقام دیگر، یعنی الکساندر بورتنیکف، مدیر سازمان امنیت فدرال روسیه (اف اس ب)، و ژنرال ایگور کوروبوف، مدیر اداره امور امنیتی ستاد مشترک ارتش روسیه (گ ار او) تا کنون سخنی به میان نیامده بود.

روزنامه واشینگتن‌پست ۱۱ بهمن ماه گزارش داده‌است که بورتنیکف و کوروبوف، هفته گذشته به ایالات متحده رفته‌اند. به نوشته این روزنامه آقایان بورتنیکف (اف اس ب) و ناریشکین (اس و ار) هر دو با مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) دیدار کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست آقای کوروبوف (مدیر اداره امور امنیتی ستاد مشترک ارتش روسیه) با چه فرد یا افرادی دیدار کرده‌است.

جان هانتسمن، سفیر ایالات متحده در مسکور، طی مصاحبه‌ای که دهم بهمن ماه انجام شده، تائید کرده‌است که آقای پومپئو، رئیس سی‌آی‌ای، با مقام‌های سرویس‌های روسیه دیدار کرده، اما هانتسمن مشخص نکرده این دیدار دقیقا با چه کسانی و چه زمانی رخ داده‌است.

جان هانتسمن، به رادیو اکو مسکو، گفته «همین هفته پیش او (پومپئو) دیداری در مورد مسائل ضدتروریسم داشته که می‌شود گفت طی مدتی طولانی، در این سطح از مقام‌های ارشد، مهم‌ترین دیدار انجام‌شده است».

سفارت روسیه در واشینگتن هنوز به ایمیل ارسالی از سوی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، پاسخی نداده‌است. سخنگوی سی‌آی‌ای از بیان جزئیات دیدارهای رئیس آن سازمان خودداری کرده‌است.

یک مقام رسمی که نخواسته نامش فاش شود در ایمیلی به رادیو اروپای آزاد می‌گوید «البته ما جزئیاتی از برنامه‌های رئیسان نهادهای امنیتی آمریکا ارائه نمی‌کنیم، اما این اطمینان را می‌دهیم که تمامی تعاملات با نهادهای جاسوسی خارجی کاملا برپایه قوانین آمریکا و رایزنی با سازمان‌ها و اداره‌های مربوطه صورت می‌گیرد».

پومپئو، خود، اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفته میان نهادهای امنیتی دو کشور، همکاری وجود دارد، اما افزوده هنوز روسیه به‌عنوان یک کشور متخاصم در نظر گرفته می‌شود.

مدیران سی‌آی‌ای به‌طور معمول دیدارهایی با هم‌تایان روسی خود دارند. با این همه تحلیل‌گران، از جمله شماری از افسران پیشین امور امنیتی ایالات متحده، سفر همزمان مدیران سه نهاد امنیتی اصلی روسیه به آمریکا، آن‌هم در میانه تنش‌ها میان دو کشور و اتهام‌های واردشده به روسیه در مورد دخالت در انتخابات آمریکا، را «خیلی غیرمعمول» توصیف کرده‌اند.

استیون هال، یکی از این مقام‌های ارشد است که به رادیو اروپای آزاد می‌گوید «به‌یاد ندارم در ۱۵ سال گذشته، در هیچ زمانی» مدیران هر سه نهاد اصلی امنیتی روسیه، همزمان به واشینگتن رفته باشند.

آقای هال که زمانی ریاست فعالیت‌های سی‌آی‌ای در مسکو را بر عهده داشته، در عین حال، می‌گوید برای روسیه این سفرها «یک پیروزی بزرگ سیاسی توصیف خواهد شد» و در نتیجه «از این منظر عجیب است که ما (آمریکا) این پیروزی را به آن‌ها هدیه می‌دهیم».

هال افزوده است «با در نظر گرفتن وضعیت سیاسی فعلی در آمریکا، صادقانه بگویم، این موضوع بهت‌آور است. نمی‌توانم تصور کنم چه کسی با آن موافقت کرده‌است».

نهادهای اطلاعاتی آمریکا، سازمان امنیت فدرال روسیه و اداره امور امنیتی ستاد مشترک ارتش روسیه را متهم به حملات سایبری به احزاب و فعالیت‌های سیاسی در آمریکا کرده‌اند. برآوردهای منتشرشده در سال ۲۰۱۷ از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا، مدعی‌ست این دو سازمان روسی، پشت حملات و خرابکاری‌های مجازی، برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده قرار داشتند.

از طرفی مقام‌های انتظامی آمریکا، سازمان امنیت خارجی روسیه را با ماموران و جاسوسانی که در ایالات متحده مشغول به کار بوده و در سال ۲۰۱۰ بازداشت شدند، مرتبط می‌داند.

سفر رئیس سازمان امنیت خارجی روسیه، با پرسش‌های شماری از سناتورهای آمریکایی نیز روبه‌رو شده‌است. رهبر اقلیت دمکرات در سنای آمریکا، یادآوری کرده است که ناریشکین، پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه، در فهرست ممنوعیت‌های سفری به آمریکا قرار گرفته بود.

دهم بهمن ماه وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار «گزارش کرملین»، اسامی ده‌ها تن از مقامات و افرادی که ثروت و قدرت خود را به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به دست آورده‌اند منتشر کرد. قبلا، گمانه‌زنی‌هایی پیرامون تحریم ۳۰۰ سرمایه‌دار و افراد نزدیک به پوتین در رسانه‌ها بازتاب یافته بود، اما خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این افراد در «لیست سیاه» آمریکا «قرار نگرفته‌اند»، و این فقط هشداری است برای این افراد و شرکت‌هایی که با نهادهای تحریم شده روسیه توسط آمریکا روابط اقتصادی «چشمگیری» دارند.

برپایه گزارش‌های رادیو اروپای آزاد، واشینگتن‌پست، تاس، رادیو فردا/ت.ت/خ.ک
XS
SM
MD
LG