لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

مسکو درباره حمله احتمالی آمریکا به سوریه هشدار داد


ژنرال والری گراسیموف
ژنرال والری گراسیموف

یک روز پس از هشدار آمریکا در سازمان ملل، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه رسما اعلام کرد که در صورت هرگونه عملیات نظامی و حمله موشکی آمریکا در سوریه، مسکو به آن واکنش نشان خواهد داد.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از ریانووستی بر اساس هشدار والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه، گزارش کرد.

آقای گراسیموف گفت که ارتش روسیه به حمله آمریکا به سوریه پاسخ خواهد داد و هر موشک و سلاحی را که در این حملات دخیل باشد مورد هدف قرار خواهد داد.

این مقام ارشد نظامی روس همچنین تهدید کرد که مسکو در صورت به خطر افتادن جان نظامیان روس مستقر در سوریه در اثر هرگونه حمله احتمالی آمریکا، این حمله را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

اظهارات رئیس ستاد ارتش روسیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که سفیر آمریکا در سازمان ملل هشدار داد اگر شورای امنیت در مورد سوریه اقدام نکند، واشینگتن «آماده است اگر لازم باشد خود اقدام کند».

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، روز دوشنبه، ۲۱ اسفند، خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: «این اقدامی نیست که ما ترجیح می‌دهیم، ولی اقدامی است که در گذشته انجام داده‌ایم، و آماده‌ایم دوباره این کار را بکنیم.»

اشاره وی به حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه در سال گذشته است که در واکنش به حملات دولت مرکزی سوریه با سلاح‌های شیمیایی انجام گرفت.

آمریکا روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه جدیدی را برای برقراری یک آتش‌بس ۳۰ روزه در غوطه شرقی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

به گفته خانم هیلی، قطعنامه مصوب دو هفته پیش برای برقراری آتش‌بس در سوریه «به شکست انجامید» و نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه حملات خود را تشدید کرده‌اند.

این در حالی است که همزمان در سوریه نیروهای دولتی شهرهای غوطه شرقی را هدف حملات هوایی خود قرار داده و نیروهای زمینی برای تصرف مناطق تحت کنترل شورشیان در حال پیشروی هستند.

در همین حال روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز در خبری دیگر از خروج حدود صد نفر از شهروندان سوری از شهر دوما در شمال غوطه شرقی در همین روز خبر داد.

روسیه پیش از این به شورشیان این منطقه پیشنهاد کرده بود که می‌توانند همراه خانواده و سلاح‌های انفرادی خود از محاصره خارج شوند.

آن ‌طور که سازمان ملل متحد اعلام کرده، حدود ۴۰۰ هزار نفر در شهرها و روستاهای غوطه شرقی گرفتار شده‌اند.

آنها سال‌هاست که در محاصره نیروهای دولتی قرار دارند و حتی قبل از شروع تهاجم اخیر با کمبود شدید مواد غذایی و دارو روبه‌رو بودند.

بسیاری از غیرنظامیان ساکن غوطه شرقی به شهر دوما گریخته‌اند.

عفرین «در محاصره»

در همین حال گزارش دیگری از منطقه عفرین سوریه در نزدیکی مرز ترکیه حاکی است که ارتش ترکیه و متحدان سوری این کشور این منطقه را محاصره کرده‌اند.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه با تائید این خبر که پیش از این از در بیانیه ارتش ترکیه نیز اعلام شده بود از محاصره کامل عفرین و حومه و ۹۰ روستای این منطقه خبر داده است.

به گفته رامی عبدالرحمن، رئیس این سازمان، تنها راه خروج از این منطقه به شدت تحت آتش‌باران نیروهای ترکیه قرار دارد و غیرقابل عبور و مرور است.

به گفته وی، در حال حاضر ۷۰۰ هزار نفر در این منطقه تحت محاصره قرار دارند.

روز گذشته نیز سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که در اروپا مستقر است گفته بود که در پی پیشروی نیروهای ترکیه به سوی عفرین، هزاران نفر از اهالی این شهر در حال فرار هستند.

ابراهیم ابراهیم در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس افزود که بسیاری از اهالی شهر تصمیم گرفته‌اند به سوی مناطق تحت کنترل دولت سوریه بگریزند.

وی ترکیه و روسیه را متهم کرد که در عفرین به «جنایت جنگی» دست زده‌اند.

این در حالی است که بن‌علی ییلدریم، نخست‌ وزیر ترکیه، اواسط اسفندماه گفته‌ بود ناحیه «راجو» در عفرین از آن چه نخست‌وزیر ترکیه «تروریست‌ها» نامید «پاکسازی» شده‌ است.

آقای ییلدریم در یک سخنرانی در قونیه افزوده بود: «عفرین محاصره شده‌ است. ما تمامی مناطق نزدیک مرز خود را از شبکه ترور پاکسازی کرده‌ایم.»

ترکیه شبه‌نظامیان کرد گروه «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را شاخه‌ای از گروه «پ‌کا‌کا» و «شبکه تروریستی» می‌داند.

شبه‌نظامیان کـرد سوریه از مهم‌ترین گروه‌هایی هستند که ائتلاف به رهبری آمریکا در نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» از آنها حمایت می‌کند.

آمریکا پ‌کا‌کا را یک گروه ترویستی می‌داند اما در مورد «یگان‌های مدافع خلق» با ترکیه هم‌نظر نیست.

عملیات ارتش ترکیه در عفرین و مناطق شمال‌غرب سوریه، در پایان دی‌ماه آغاز شد. گفته می‌شود این عملیات می‌تواند بر تنش‌ها و اختلافات موجود میان آنکارا و واشینگتن بیفزاید.

XS
SM
MD
LG