لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

تیم فوتبال اسپانيا قهرمان جام يورو ۲۰۰۸ شد


تیم ملی فوتبال اسپانیا آخرین بار در سال ۱۹۶۴ قهرمان جام اروپا شده بود.(عکس: AFP)
تیم ملی فوتبال اسپانیا آخرین بار در سال ۱۹۶۴ قهرمان جام اروپا شده بود.(عکس: AFP)

تيم ملی فوتبال اسپانيا با پيروزی يک بر صفر بر تيم ملی آلمان در بازی فینال به مقام قهرمانی جام قهرمانی ۲۰۰۸ اروپا دست يافت.


تک گل سرنوشت ساز اسپانيا در دقيقه ۳۳ با ضربه فرناندو تورز، مهاجم تيم ليورپول به ثمر رسيد تا اين تيم در ادامه حرکت روی نوار پيروزی های پياپی، آن را تا خط قهرمانی امتداد دهد.


تورز با بازی درخشان و گل تماشايی اش برای نخستين بار جشن قهرمانی را در مادريد و بارسلونا همزمان بر پا ساخت. خبرگزاری های بين المللی از برگزاری جشن های کم سابقه در سراسر اسپانيا گزارش دادند.


در ورزشگاه ۵۰ هزار نفری ارنست هاپل وين، جای خالی وجود نداشت و آلمانی ها پرتعدادتر از اسپانيايی ها بودند. اما آلمان به همراه کاپيتان ميشل بالاک مصدوم نتوانست برای چهارمين بار قهرمان اروپا شود.


پيکار اسپانيا – آلمان از آن فرناندو تورز بود که هر بار دفاع بلند قامت آلمان را به زحمت انداخت و در دقيقه ۳۳ سرعت و آمادگی خود را در پی يک پاس عمقی از سوی هرناندو زاوی نشان داد.

پيش از بازی گفته شده بود که بالاک به دليل مصدوميت غايب خواهد بود. از سوی ديگر اسپانيا با سزاواری تمام سرانجام طعم قهرمانی را در اوج فوتبال خود چشيد. اين تيم آخرین بار در سال ۱۹۶۴ قهرمان جام اروپا شده بود.


فرنادو تورز؛ مردی بازی فينال


پيکار اسپانيا – آلمان از آن فرناندو تورز بود که هر بار دفاع بلند قامت آلمان را به زحمت انداخت و در دقيقه ۳۳ سرعت و آمادگی خود را در پی يک پاس عمقی از سوی هرناندو زاوی نشان داد.


او با دريبل سرعتی، فيليپ لام، مدافع آلمانی را به شکلی جالب جا گذاشت و با بيرون آمدن بی موقع ينس لمان از دروازه، توپ را با ضربه « چيپ » به قعر دروازه فرستاد تا به اسپانيا برتری دهد. اين در حالی بود که آلمان در آغاز مسابقه فينال، نبض بازی را در دست گرفت و به دفاع اسپانيا فشار آورد.


اما گريزهای تورز از راست و اينستيا از چپ سرعت برتر تیم ملی فوتبال اسپانیا را بر بازی ديکته کرد.


برخورد توپ تورز به ديرک عمودی دروازه آلمان پيش از گل تماشايی او، اسپانيا را زهردارتر نشان داد تا اینکه يوآخيم لو ناچار شد که در نيمه دوم دست به يک تعويض در خط دفاعی بزند. سرعت تورز بيش از همه برای لام در جناح چپ دفاعی درد سر ساز بود.


در حالی که آلمان با همه توان برای دستيابی به گل تساوی بخش می کوشيد، تیم ملی فوتبال اسپانيا با سرعت و توانايی در حرکت پا به توپ خود تا لحظه پايان بازی برتری خود را در زمين ژرمن ها حفظ کرد تا آن جا که بارها تا آستانه گل دوم هم پيش رفت.


وقتی آراگونس در اواخر مسابقه، ستارگانی چون فابره گاس و تورز را از زمين بيرون کشيد، به نظر آمد که از قدرت تهاجمی تيمش کاسته خواهد شد، اما اسپانيا در دقيقه های پايانی با تيم جوانش خطرناکتر جلوه کرد.


مراسم اختتامیه یورو ۲۰۰۸ پيش از مسابقه، کوتاه ولی جالب بود. دسته های بادکنک به رنگ پيراهن ۱۶ تيم در برابر هم قرار گرفتند و در ابتدا بادکنک تي مهای حذف شده به هوا رفتند تا سرانجام دو تيم آلمان و اسپانيا باقی ماندند.


سپس انريکو ايگله سياس، خواننده مشهور اسپانيايی آهنگ Can you hear me را با دو گروه رقصنده زن و مرد و با لباس هايی به رنگ پيراهن های دو تيم اسپانيا و آلمان اجرا کرد.


XS
SM
MD
LG