لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

بررسی پرونده اتمی ایران در مذاکرات لاریجانی و سولانا


لاريجانی و سولانا آخرين بار دوم تيرماه سال گذشته در ليسبون، پايتخت پرتغال با يکديگر درباره برنامه هسته ای تهران ديدار و گفت وگو کردند.
لاريجانی و سولانا آخرين بار دوم تيرماه سال گذشته در ليسبون، پايتخت پرتغال با يکديگر درباره برنامه هسته ای تهران ديدار و گفت وگو کردند.


ايران اعلام کرد که علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی سه شنبه هفته آينده، اول آبان ماه ، با خاوير سولانا ، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا در رم ديدار می کند.


علی لاريجانی و خاوير سولانا آخرين بار دوم تيرماه سال گذشته در ليسبون، پايتخت پرتغال با يکديگر درباره برنامه هسته ای تهران ديدار و گفت وگو کردند.


قرار است که خاوير سولانا نتايج مذاکرات خود را با علی لاريجانی تا اوائل ماه نوامبر، اواسط آبانماه، به شورای امينت سازمان ملل ارائه دهد.


پس از صدور دومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل برای تحريم جمهوری اسلامی، در فرورين ماه گذشته، خاوير سولانا به نمايندگی از فرانسه، آلمان و بريتانيا ماموريت يافت تا طی مذاکراتی ايران را متقاعد به پذيرفتن بسته پيشنهادی تشويقی اتحاديه اروپا و تعليق غنی سازی اورانيوم کند .


قرار است که خاوير سولانا نتايج مذاکرات خود را با علی لاريجانی تا اوائل ماه نوامبر، اواسط آبانماه، به شورای امينت سازمان ملل ارائه دهد.

اما جمهوری اسلامی ايران همواره اعلام کرده است که حاضر نيست از برنامه غنی سازی اورانيوم دست بردارد و بسته پيشنهادی اتحاديه اروپا را نيز رد کرده است.


تهران می گويد که می خواهد از اورانيوم غنی سازی شده برای سوخت نيروگاه های اتمی و توليد برق استفاده کند ولی کشورهای غربی تهران را متهم می کنند که با توجه به «مخفی کاری» اش به مدت ۱۸ سال اين کشور درصدد است از برنامه غنی سازی اورانيوم برای توليد بمب اتمی استفاده کند.


در حالی که پنج کشور عضو شورای امنيت به همراه آلمان تابستان سال جاری درصدد برآمدند تا پيش نويس قطعنامه ای برای تصويب دور سوم تحريم ها عليه ايران تهيه کنند، ايران و آژانس بينالمللی انرژی اتمی، بيست و يکم تيرماه گذشته «برنامه کار» ی را تهيه کردند که بر اساس آن جمهوری اسلامی متعهد شده است بر پايه يک جدول زمانی مشخص، ابهام های موجود در برنامه هسته ايش را تا آغاز ماه دسامبر، کمتر از دو ماه ديگر، رفع کند.


هفته گذشته هياتی به سرپرستی اولی هاينونن، معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی به تهران سفر و به مدت سه روز با مقامات اتمی ايران برای عملی کردن تعهد تهران به گفت وگو پرداختند.


بر اساس اعلام روز چهارشنبه جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات هيات آژانس بين المللی انرژی اتمی با هيات ايرانی به سرپرستی جواد وعيدی، هفته آينده در تهران ادامه يابد.


کارشناسان آژانس قرار است در اين سفر پاسخ های ايران به سوال های موجود در زمينه سانتريفيوژهای پی يک و طرح های پيشرفته سانتريفيوژهای پی دو، را دريافت کنند.


براساس برنامه «کاری» توافق شده ميان دو طرف، پاسخ های ايران در اين زمينه تا اواخر ماه اکتبر جمع بندی شده و در صورت اعلام بسته شدن اين موضوع، به مسئله منشاء آلودگی ابزارهای هسته ای ايران به رگه هايی از اورانيوم با غلظت بالا، پرداخته خواهد شود.


  • «تهران نشان داده که مصمم است تا برنامه اتمی خود را حفظ کند و شايد هم درصدد دستيابی به سلاح هسته ای برآيد.»
کالین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا

آمريکا و ساير کشورهای غربی خواستار اعمال تحريم های بيشتر بر ايران برای وادار کردن اين کشور به تعليق غنی سازی اورانيوم هستند ولی روسيه و چين با تشديد تحريم ها مخالفت کرده و گفته اند که بايد به ديپلماسی فرصت بيشتری داد.


پاول: حل ديپلماتيک پرونده اتمی ايران


در ارتباط با پرونده اتمی ايران، کالين پاول، وزير امور خارجه سابق آمريکا نيز روز چهارشنبه به صف کسانی پيوست که خواستار حل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از راه صلح آميز و ديپلماتيک هستند.


آقای پاول که به سئول، پايتخت کره جنوبی، سفر کرده است در يک سخنرانی اظهار داشت: « من فکر می کنم که می توانيم اين مسئله را به صورت ديپلماتيک حل و فصل کنيم.»


وی افزود: تهران نشان داده که مصمم است تا برنامه اتمی خود را حفظ کند و شايد هم درصدد دستيابی به سلاح هسته ای برآيد.


آقای پاول حاضر نشد تا در اين زمينه جزئيات بيشتری ارائه کند.


اظهارات اين مقام سابق آمريکايی يک روز پس از آن ابراز می شود که ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه نسبت به هرگونه حمله نظامی به ايران از سوی آمريکا هشدار داد.


XS
SM
MD
LG