لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

مرگ یک دستفروش در قم؛ دادستانی پنج مأمور شهرداری را احضار کرد


رانندگان وانت‌های فروش میوه در قم در اعتراض به فوت یک میوه فروش، خروجی میدان میوه و تره بار این شهر را در صبح روز یکشنبه بستند.
رانندگان وانت‌های فروش میوه در قم در اعتراض به فوت یک میوه فروش، خروجی میدان میوه و تره بار این شهر را در صبح روز یکشنبه بستند.

دادستان قم اعلام کرد که در پی مرگ یک دستفروش در این شهر در روز شنبه ۲۱ مرداد،‌ پنج تن از مأموران شهرداری احضار شده‌اند. در همین حال،‌ گزارش برخی از خبرگزاری‌ها حاکی است که دستفروشان قم در اعتراض به مرگ همکارشان اقدام به راهبندان کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی کاهه دادستان قم، روز یکشنبه ۲۲ مرداد گفت: «بر اساس بازرسی و تحقیق از شاهدان عینی و همچنین بررسی مستندات، موضوع قتل عمد در این حادثه مطرح نیست».

او با اشاره به اخبار مطرح شده در فضای مجازی درباره فوت یکی از دست‌فروشان خیابان شاهد در قم به علت درگیری با مأموران شهرداری افزود که موضوع برای بررسی در دستور کار قرار گرفت و پرونده قضایی تشکیل شد.

این مقام قضایی گفت که پنج تن از مأموران شهرداری قم احضار و بازجویی شدند.

به نوشته ایسنا، حمید صدیقی آخا، مدیر کل پزشکی قانونی استان قم، نیز با اعلام اینکه در بررسی های اولیه آثار ضرب و جرح ناشی از نزاع دیده نشده است، گفت: «به نظر می‌رسد به دنبال نزاع لفظی، احتمالاً علت مرگ سکته قلبی بوده باشد».

با این وجود، او افزود: «نمونه‌برداری‌های لازم انجام و نتیجه قطعی پس از وصول نتیجه آزمایش‌ها اعلام می‌شود».

در همین حال،‌ به نوشته خبرگزاری‌های مهر،‌ تسنیم و ایلنا، رانندگان وانت‌های فروش میوه در قم در اعتراض به حادثه شنبه شب که منجر به فوت یک میوه‌فروش شد، خروجی میدان میوه و تره بار قم را بستند و باعث ایجاد ترافیک شدند.

به نوشته ایلنا، تجمع‌کنندگان به مرگ میوه فروش قمی پس از مواجهه با ماموران سد معبر شهرداری معترض بودند و خواستار پاسخگویی مقام‌های شهرداری قم شدند.

پیش از آن نیز به نوشته مهر،‌ عده‌ای از مردمی که در محل فوت دستفروش حضور داشتند برای ساعاتی در خیابان شاهد قم تجمع کردند.

بر اساس فیلمی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است،‌تجمع‌کنندگان شعار «مرگ بر شهرداری»‌ را می دادند.

با این همه، رادیو فردا قادر به تأیید انتساب این فیلم به تجمع شنبه شب نیست.

در همین حال، روابط عمومی شهرداری قم اعلام کرده بود فیلم‌هایی را در اختیار دارند که نشان می‌دهد مأموران شهرداری هیچگونه درگیری با راننده وانت نداشته‌اند.

حمیدرضا عابدی خرسند، مدیر روابط عمومی شهرداری قم، در فضای مجازی در مورد آن حادثه گفت که «ساعت ۷.۳۰ شامگاه روز شنبه، واحد تخلفات شهری شهرداری قم طبق وظیفه ذاتی خود به وانتی‌هایی که در محل خیابان شاهد شرقی قم سد معبر ایجاد کرده بودند تذکر می‌دهند و این تذکر باعث مقاومت راننده یکی از وانت‌بارها شد که شیشه خودروی خود را شکست».

این مقام شهرداری قم افزود: این اتفاق «طبق فیلم‌هایی که وجود دارد هیچگونه ضرب و جرحی و برخوردی با راننده صورت نگرفته و بعد از این اقدامات تعهدی از وی گرفته شده و این راننده محل را ترک می‌کنند».

به گفته مدیر روابط عمومی شهرداری قم، «گویا این فرد نیم ساعت بعد حوالی منزل خود بد حال می‌شود و دچار بیهوشی شده و به علت برخورد سر وی با جدول کنار خیابان این فرد فوت می‌کند».

اما به نوشته خبرگزاری مهر، برادر مظفر عباسی، راننده فوت شده، گفت که مأموران سد معبر با رسیدن به وانت بارها به آنها «فحاشی» کرده‌اند و با «هل دادن» راننده وانتی که از ماشین خود پیاده شده بود، «منجر به افتادن وی بر زمین و اصابت سر این راننده به جدول شده‌اند که این امر باعث شده تا سر وی خونریزی کند».

برادر این راننده افزود: «سپس مأموران اقدام به بردن ماشین وانت بار کرده‌اند که منجر به درگیری راننده با مأموران شد و در ‌نهایت موجب شده تا این فرد هنگامی که به درب منزل خود که در نزدیکی محل درگیری بوده عزیمت می‌کند در میان راه از هوش رفته و فوت کند».

این نخستین بار نیست که برخورد مأموران شهرداری با دستفروشان در ایران مسئله‌ساز می‌‌شود. پیشتر نیز گزارش‌هایی در مورد مرگ دستفروشان در این برخوردها منتشر شده است.

از جمله علی چراغی، ‌دستفروش در تهران، در مرداد سال ۹۳، در پی ضرب و شتم با پنجه بکس در خيابان تهرانپارس به دست چند تن که عوامل پيمانکاری بازيافت زباله معرفی شده‌اند،‌ زخمی شد و در بيمارستان جان خود را از دست داد.

در واکنش، شماری از اعضای شورای شهر تهران خواستار ريشه يابی قتل کارگر خدماتی برای جلوگيری از تکرار اين گونه حوادث شدند.

در پی آن،‌ به گزارش برخی خبرگزاری ها، يونس عساکره، دستفروش خرمشهری، که روز ۲۳ اسفند سال ۹۳ در اعتراض به جمع شدن بساط ميوه فروشی‌اش توسط ماموران سد معبر شهرداری خودسوزی کرده بود،‌ در نخستین روزهای فروردین سال ۹۴ به دليل شدت جراحات ناشی از سوختگی در بيمارستان مطهری تهران درگذشت.

همچنین خبرگزاری ایلنا روز اول آذر سال گذشته نوشت که «پس از درگیری مأموران سد معبر شهرداری فومن با یک زن دستفروش و سیلی خوردن او از سوی یکی از این مأموران، این بار در ارومیه یک دستفروش مورد ضرب و شتم مأموران شهرداری قرار گرفت».

پس از آن هم در روز ۱۶ آذر سال گذشته، مأموران اجرائیات شهرداری اهواز با حضور در خیابان خوانساری این شهر اقدام جمع‌آوری اجناس یک دستفروش سالمند زن کردند و به گفته شاهدان عینی، با شوکر الکتریکی او را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

XS
SM
MD
LG