لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

«ايران طرح های هسته ای خود را به آژانس تحويل داد»


ديپلمات ها خبر داده اند که ايران «طرح هايی» که برای توليد سلاح هسته ای کاربرد داشته اند را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است
ديپلمات ها خبر داده اند که ايران «طرح هايی» که برای توليد سلاح هسته ای کاربرد داشته اند را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است

برخی ديپلمات ها در وین می گویند ايران سندی حاوی «طرح هايی» که می توانسته اند برای توليد سلاح هسته ای کاربرد داشته باشند را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس ، ديپلمات هايی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته اند که اين «طرح ها که حاکی از دستور العمل هايی در ارتباط با توليد سلاح اتمی است هفته گذشته از طريق محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی در وين به معاون آقای البرادعی تحويل داده شده است».


اين طرح ها حاوی اطلاعاتی مربوط به فرايند تبديل اورانيوم به مواد قابل کاربرد در سلاح های اتمی بوده است.


برپايه اين گزارش ها، آژانس بين المللی انرژی اتمی از دوسال پيش خواهان دستيابی به سند بوده است.


اين ديپلمات ها می گويند که مقام های ايرانی اظهار کرده اند اين طرح ها چند دهه پيش در جريان خريد تجهيزات اتمی در معاملات بازار سياه به دست آمده است و جمهوری اسلامی قصد کسب اين اطلاعات را نداشته است.


مقامات آژانس انرژی اتمی و ساير کارشناسان گفته اند دستور العمل های اين«نقشه ها» ارزشی به غير از توليد سلاح اتمی ندارد.


برخی ديپلمات معتقدند ارايه اين سند می تواند نشانه ای از همکاری ايران با آژانس بين انرژی اتمی برای رفع ابهامات در باره برنامه هسته ايش باشد.


سفر البرادعی به تهران


گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی تعيين خواهد که آيا ايران در راستای «پاسخ به سوال های باقی مانده درباره ماهيت برنامه اتمی» اين کشور با آژانس همکاری کرده است يا نه. چنانچه آژانس بين المللی انرژی اتمی از همکاری ايران «ابراز رضايت» نکند، اين گزارش می تواند راه را برای تصويب سومين دور تحريم ها عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد باز کند

در آستانه ارايه گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گويد زمان سفر محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به تهران پس از توافق طرفين اعلام خواهد شد.


سيد محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، در واکنش به خبر خبرگزاری فرانسه مبنی بر «رد درخواست سفر مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به تهران، توسط ايران»، گفت:«سفر محمد البرادعی، به ايران ‌در دستور کار است و زمان قطعی آن پس از توافق طرفين اعلام خواهد شد».


خبرگزاری فرانسه به نقل از يک ديپلمات در وين، که نخواسته بود نامش فاش شود، گفته بود پيش از ارايه گزارش مهم آژانس درباره ايران که به نظر می رسد روز چهارشنبه و يا پنجشنبه منتشر شود، آقای البرادعی درخواست کرده بود که به تهران سفر کرده و با مقام های جمهوری اسلامی ملاقات کند که ايران اين در خواست را کرده است.


گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی تعيين خواهد که آيا ايران در راستای «پاسخ به سوال های باقی مانده درباره ماهيت برنامه اتمی» اين کشور با آژانس همکاری کرده است يا نه. چنانچه آژانس بين المللی انرژی اتمی از همکاری ايران «ابراز رضايت» نکند، اين گزارش می تواند راه را برای تصويب سومين دور تحريم ها عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد باز کند.


اولی هاينونن، معاون مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، به همراه تيم فنی آژانس در راستای توافق با ايران برای «رفع ابهام از برنامه هسته ای اين کشور» در هفته های اخير بارها به تهران سفر کرد ه است.


خبرگزاری فرانسه به نقل اين ديپلمات اعلام کرده بود: که آقای البرادعی در صدد بوده است تا در سفر خود به تهران با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ملاقات کند، اما مقام های ايرانی «زمان اين سفر را نا مناسب دانسته و خواهان تعويق آن شده اند».


ايران با آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه ۱۳۸۶ توافق کرد تا براساس يک جدول زمانی، به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای خود پاسخ دهد و تا ماه نوامبر، اسناد و مدارک درخواستی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.


در همين راستا و به دنبال مخالفت روسيه و چين با تشديد تحريم ها عليه ايران کشور کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ توافق کردند گفت وگو درباره تشديد تحريم ها عليه ايران را ارايه گزارش آژانس به تعويق بيندازند.


نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در اويل ماه نوامبر در لندن توافق کردند در صورتی که گزارش های محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، حاکی از نتايج مثبت تلاش های ديپلماتيک تازه اين دو برای حل مسئله هسته ای ايران نباشد، با تصويب قطعنامه سوم، تحريم های تازه ای بر عليه جمهوری اسلامی وضع خواهد شد.


طبق توافق اعضای کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ (بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان) نمايندگان سياسی اين کشورهای بارديگر در روز دوشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) تشکيل جلسه خواهند داد تا گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در باره تلاش های اخير برای حل مسئله هسته ای ايران را دريافت کنند.


شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه الزام آور از ايران خواسته که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده و با تحريم های محدودی نيز از سوی برخی کشورهای جهان، رو به رو شده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


XS
SM
MD
LG