لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

مهمانپرست: برای گفت‌وگوی مستقيم با آمريکا منعی نداريم


رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز شنبه ۲۴ فروردين ماه گفته است، منعی برای برای گفت وگو «مستقيم با آمريکا» وجود ندارد و گزارش ها در خصوص مذاکره مستقيم بين ايران و آمریکا در آلماتی صحت ندارد.

رامين مهمانپرست در گفت و گو با برنامه تلويزيونی کنکاش با عنوان «واکاوی در دلايل تشديد چالش‌ها در روابط ايران و آمريکا» گفت: بر اساس چارچوب‌هايی که توسط آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران تعريف شده است «منعی» برای مذاکره با آمريکا وجود ندارد.

رهبر ايران پيشتر گفته بود که با «گفت‌وگوهای مستقيم چندان خوش‌بين نيستيم اما مخالفتی ندارم».

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در ادامه در پاسخ به اين پرسش که اخباری مطرح شده که ايران در اين دوره از مذاکرات با نماينده آمريکا مذاکره مستقيم ۴۰ دقيقه‌ای انجام داده، گفته است: در نشست‌هايی که داريم طرف آمريکايی بارها درخواست مذاکره مستقيم را مطرح کرده است.اخبار منتشر شده درباره انجام اين گفت‌وگو صحت ندارد؛ آن‌ها درخواست داشتند اما انجام نشد.

رامين مهمانپرست در ادامه گفته است: همه حرف‌هايی که طرف آمريکايی مايل است در موضوع هسته‌ ای مطرح کند، در نشست آلماتی با حضور همه نمايندگان کشورها مطرح کرده است شايد منظورشان اين بوده که بحث‌هايی که صورت می‌گرفته بيش‌تر توسط طرف آمريکايی بوده است. اگر معنی صبحت‌شان اين باشد بله، در اين نشست‌ها حرف‌ها بسيار صريح و راحت زده می‌شد. طرف مذاکره‌کننده ايران پاسخ می‌داد و طرف آمريکايی هم کاملا وارد بحث شده بود و نظراتش را ابراز می‌کرد.

مذاکرات دو روزه گروه ۱+۵ با ايران درباره برنامه هسته ای اين کشور در آلماتی قزاقستان بدون دستيابی به توافقی ۱۷ فروردين ماه برگزار شد. دور اول اين مذاکرات در اسفندماه در آلماتی برگزار شده بود.

افتتاح دفتر شورای ملی مقاومت در واشينگتن

در همين حال سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته است،‌فعاليت «شورای ملی مقاومت» در واشينگتن پيام مثبتی برای ايران در پی ندارد.

رامين مهمانپرست در اين زمينه گفته است:« انجام اين اقدامات از سوی آمريکا سيگنال مثبتی برای ما نيست.»

دفتر شورای ملی مقاومت ايران که سازمان مجاهدين خلق عضو اصلی آن است، روز بیست و دوم فروردین ماه در واشنگتن افتتاح شد.

پس از خروج نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست گروه های تروريستی وزارت امور خارجه آمريکا، زمینه برای این گروه برای افتتاح دفتر خود در واشينگتن فراهم شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران همچنين از دور تازه تحريم های آمريکا عليه موسسات اين کشور انتقاد کرده و گفته است: «اين که برخی شرکت‌های ايرانی مجددا تحت تحريم قرار گرفته‌اند که شامل بعضی افراد و شرکت‌های وابسته آن‌ها نيز شده است و يا اين که سعی کنند فضا را در مذاکرات با ۱+۵ در جهتی نگه دارند که فشارها در کنار مذاکره باشد، کارساز نيست.»

رامين مهمانپرست اضافه کرده است: «بايد اين فضا تغيير کند. به جای تصور اين که فشار می‌تواند مذاکرات را به نتيجه برساند بايد به واقعيت‌ها برسند. واقعيت اين است که اگر فشارهای غيرمنطقی کنار گذاشته شود و وارد همکاری شويم و براساس معاهده ان. پی. تی که برای ما مبنا است کار کنيم، اين شرايط می‌تواند آماده شود.»

نمايندگان کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، به همراه کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در مذاکرات آلماتی حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG