لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

بررسی روزنامه های صبح يک شنبه ايران


روزنامه مردمسالاری ، از تلاش دولت برای ابقای وزير جهاد کشاورزی خبر داده ، و نوشته « طی روزهای گذشته تلاش مسوولان وزارت کشاورزی به ويژه روسای سازمان جهاد کشاورزی استان ها برای متقاعد کردن نمايندگان به پس گرفتن استيضاح به اوج خود رسيده است. »


به گزارش اين روزنامه داريوش قنبری يکی از امضاء کنندگان وزير جهادکشاورزی گفته که « هدف نمايندگان از استيضاح وزير جهاد کشاورزی ، بيان ناکارآمدی های وی به ويژه به مخاطره انداختن امنيت غذايی کشور در شرايط تحريم ايران از سوی برخی کشورهای غربی است. »


مردمسالاری همچنين نوشته که موسی قربانی یکی دیگر از نمايندگان مجلس با اشاره به سخنان روز شنبه سخنگوی دولت مبنی بر احتمال منتفی شدن استيضاح اسکندری ، گفته « تا الان دستور کار جلسه علنی روز یک شنبه استيضاح وزير جهاد کشاورزی است ، و اگر ۷ نفر از استيضاح کنندگان هم امضای خود را پس گرفته باشند باز استيضاح از حد نصاب نمی افتد. »


آقای قربانی در ارزيابی خود از جو مجلس نسبت به اين استيضاح ، گفته « نگرش ها متفاوت است ، بعضی از نمايندگان روی شخص وزير بحث دارند و برخی معتقدند شرايط زمانی برای اينکار خيلی مناسب نيست. »


«جرايم اقتصادی در بخش دولتی بيشتر از بخش خصوصی»


روزنامه سرمايه ، از قول جانشين پليس آگاهی تهران خبر داده که جرايم اقتصادی در بخش دولتی بيشتر از بخش خصوصی است.


به نوشته اين روزنامه امير محمدی فر « ارائه ساده تسهيلات کلان را يکی از عوامل به وجود آمدن آسيب های جدی در حوزه اقتصادی عنوان کرده » و گفته است « وقوع جرائم اقتصادی در بخش های دولتی ، بيشتر از بخش های خصوصی است. »


رئيس پليس آگاهی کشور همچنين در مورد بيشتر بودن جرايم اقتصادی در سازمان های دولتی ، گفته « چون در حوزه شخصی و خصوصی ، موضوعات اقتصادی با حساسيت بيشتری پيگيری می شود اما در بخش دولتی اين امر به ارزش های فردی يا اعتقادی افراد مربوط است. »


بررسی نشدن حساب های شهرداری تهران از سال ۸۲ تا ۸۴


روزنامه اعتماد ، از بررسی نشدن حساب های شهرداری از سال ۸۲ تا ۸۴ ، خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه حسابرسی از شهرداری تهران در سال های ۸۲ تا ۸۴ که چندی پيش گزارش آن در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت با ابهام های فراوانی روبه رو شد ، چنانچه شورای شهر به دليل غيرقابل اظهارنظر دانستن اين حساب ها از طرف حسابرسان بررسی بيشتر اين موضوع را به هيات سه نفره ای واگذار کردند که اين هيات تا امروز تشکيل جلسه نداده است.


اعتماد با اشاره به اينکه حسابرسان در گزارش خود به شورای شهر اعلام کردند قادر به اعلام نظر قطعی درباره اين حساب ها نيستند ، نوشته « حسين محمد پورزرندی معاون فعلی مالی و اداری شهرداری تهران علت اظهارنظر نکردن حسابرسان در مورد حساب های شهرداری تهران در سال های ۸۲ تا ۸۴ را محدوديت اطلاعات در نظام مالی آن دوره شهرداری » دانست که اين محدوديت ها بايد توسط اين کميته مورد بررسی قرار گيرد.


محمود احمدی نژاد رييس جمهوری فعلی در فاصله سال های ۸۲ تا ۸۴ مديريت شهرداری تهران را بر عهده داشت.


درخواست بستن مرزهوايی ايران


روزنامه ايران ، ارگان رسمی دولت ، خبر داده که نيروهای بسيج از معاون وزير راه و رئيس شورای عالی هواپيمايی درخواست کرده اند از پرواز شرکت های هواپيمايی که مدافع اسرائيل هستند بر فراز خاک ايران ممانعت به عمل آيد.


به گزارش اين روزنامه ، اعضای بسيج دانشجويی در نامه ای به رئيس سازمان هواپيمايی کشوری از وی خواسته اند به تلافی حمله اسرائيل به غزه با ممنوع کردن پرواز شرکت های هواپيمايی که اين روزنامه آن ها را « مدافع صهيونيسم » ناميده بر فراز خاک ايران ، مرز هوايی جمهوری اسلامی را بر روی اين پروازها ببندند. »


روزنامه ايران ، همچنين نوشته که از سال های پس از انقلاب تاکنون پرواز شرکت های هواپيمايی اسرائيلی بر فراز ايران ممنوع است.


تعطيلی ۲۵۰ کتابفروشی


روزنامه اعتماد ملی خبر داده که در سال های اخير ۲۵۰ کتابفروشی در تهران مجبور به تعطيلی شده اند.


به نوشته اين روزنامه عمده‌ترين دليل برای تعطيلی کتابفروشی‌ها بالا‌ رفتن سرقفلی مغازه‌هاست که کار و بار شاغلا‌ن عرصه کتاب را با مشکلا‌ت عديده‌ای روبه‌رو کرده ، و تعطيلی را به عنوان آخرين راه‌حل برای خروج از بحران اقتصادی در برابر کتابفروشان قرار داده است.


اعتماد ملی همچنين با اشاره به اين که چنين آمار و ارقامی با توجه به رشد جمعيت و بالا‌ رفتن ميزان سواد نشان از يک اتفاق بغرنج فرهنگی می‌دهد ، نوشته « در چند سال گذشته برخی از کتاب‌فروشی‌ها برای ايجاد تمايل کتابخوانی در مشتريان خود، اقدام به راه‌اندازی کافه کتاب در کتابفروشی‌های خود کرده بودند که اين اقدام نيز با دخالت اداره اماکن و تعطيلی کافه‌کتاب‌ها مثلا‌ ناکام ماند. »


اين روزنامه همچنين گزارش داده که برخی از کارشناسان نشر علا‌وه بر مسائل اقتصادی و تورم موجود ، از روند گرفتن مجوز در وزارت ارشاد و عدم انتشار کتاب‌های خواندنی و مطلوب و يا دير چاپ شدن آن ها ، به‌عنوان ديگر عوامل تاثيرگذار در روند چرخه اقتصادی کتابفروشی‌ها ياد می‌کنند.


XS
SM
MD
LG