لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۰

مراسم اختتاميه بازی های المپيک پکن در حال برگزاری


مراسم اختتاميه شامل برنامه ای سه ساعته خواهد بود که در حضور بيش از ۹۰ هزار تماشاگر برگزار می شود.(عکس: AFP)
مراسم اختتاميه شامل برنامه ای سه ساعته خواهد بود که در حضور بيش از ۹۰ هزار تماشاگر برگزار می شود.(عکس: AFP)

پس از ۱۶ روز مسابقات نفسگير در بيست و نهمين دوره بازی های المپيک در پکن، مراسم اختتاميه اين بازی ها از ساعت هشت شب به وقت چين در ورزشگاه «آشيانه پرنده» آغاز شد.


مراسم اختتاميه شامل برنامه ای سه ساعته خواهد بود که در حضور بيش از ۹۰ هزار تماشاگر برگزار می شود و با آتش بازی در ۱۸ نقطه پکن، اين دوره از بازی ها رسما به کار خود پايان خواهد داد.


دست اندرکاران اين مراسم قول برنامه ای با نشاط تر از مراسم افتتاحيه را داده اند که بيشتر به فرهنگ و تاريخ چين پرداخته می شود.


در اين مراسم يک اتوبوس دو طبقه قرمز رنگ که سمبل شهر لندن است به استاديوم عظيم « آشيانه پرنده» خواهد آمد و تبديل به سن برگزاری مراسم خواهد شد. همچنين بوريس جانسون، شهردار لندن قرار است که پرچم المپيک را دريافت کرده و شمارش معکوس بازی های المپيک لندن در سال ۲۰۱۲ آغاز شود.


در جريان اين مراسم همچنين جيمی پيج، گيتاريست مشهور همراه با لئونا لويس، خواننده نو ظهور بريتانيایی يکی از آهنگ های گروه Led Zeppelin را اجرا خواهند کرد.


بنا بر برنامه اعلام شده گروه های مختلفی قرار است در اين مراسم به هنر نمايی بپردازند. همچنين ديويد بکهام، فوتباليست مشهور بريتانيايی در اين مراسم حضور خواهد داشت.


المپيک ۲۰۰۸ چين در حالی برگزار شد که نگرانی ها از وضعيت آلودگی هوا ، مشکلات امنيتی و اعتراضات عليه نقض حقوق بشر توسط دولت چين بی وقفه و حتی در جريان مسابقات ادامه داشت.


اما اين مسابقات در نوع خود بی سابقه بود. مايکل فلپس، شناگر آمريکايی رکورد کسب هشت مدال طلا را از آن خود کرد. اوسين بولت، قهرمان دو سرعت از جامييکا سه رکورد جهانی را شکست.


مارتين ون در ويدن، شناگر هلندی که از سال ۲۰۰۱ با بيماری سرطان خون مبارزه می کند، برنده مدال طلای شنای ۱۰ کيلومتر شد. ناتالی دو توات، شناگری از آفريقای جنوبی که در يک تصادف پايش را از دست داده بود بدون پای مصنوعی در اين رقابت ها حاضر شد.


اما ساعتی پيش از آغاز مراسم اختتاميه، ژاک روگه، رييس کميته بين المللی المپيک، گفت که وی کاملا از نحوه برگزاری مسابقات و همچنين حضور ورزشکاران راضی و خشنود است.


وی گفت: «ما شاهد عملياتی بی نظير بوديم. ورزشکاران نيز عالی بودند. بيش از ۴۰ رکورد جهانی در اين مسابقات ثبت شد به انضمام ۱۲۰ رکورد المپيک. و مسلما دو ستاره اين مسابقات مايکل فلپس و اوسين بولت بودند.»


کميته ملی المپيک متهم شده بود که نتوانسته به پيشرفت وضعيت حقوق بشر و آزادی مطبوعات در چين کمک کند. اما روگه معتقد است که المپيک به باز شدن فضای چين کمک کرده است.


وی افزود: «در جريان اين بازی ها، دنيا به دقت چين را زير نظر قرار داد و اين موجب باز شدن درهای چين شد. دنيا درباره چين آموخت و چين درباره دنيا. من معتقدم که اين مسئله در بلند مدت، تاثيرات مثبتی خواهد داشت.»


گزارش رسيده حاکی است که فرانسه با بردن مدال طلای هندبال مردان، سيصد و دومين و آخرين مدال طلای المپيک المپيک ۲۰۰۸ پکن را از آن خود کرد.


در پايان دو هفته رقابت ورزشکاران، چين با ۱۵ مدال طلای بيشتر از ايالات متحده آمريکا، ۵۰ مدال طلا را از آن خود کرد.


روسيه نيز ۲۳ مدال طلا را به دست آورد. اين اولين بار است که چين بيشترين مدال طلا را به دست می آورد، اما همچنان در مجموع مدال ها، آمريکا با ۱۰۸ مدال در مقابل ۹۸ مدال چين در رده اول ايستاده است.


تيم اعزامی ايران به اين دوره از مسابقات شامل ۵۵ ورزشکار بود که با کسب يک مدال طلا توسط هادی ساعی، تکواندو کار، و يک برنز توسط مراد محمدی، کشتی گير آزاد به کار خود پايان داد. ایران در این بازی ها به مقام پنجاه و یکم دست یافت.


نتايج تيم اعزامی ايران انتقادات زيادی در داخل کشور برانگيخته است و برخی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی و رسانه های گروهی خواستار استعفای محمد علی آبادی، معاون رييس جمهوری و رييس سازمان تربيت بدنی از سمت خود شده اند.


XS
SM
MD
LG