لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» در آمریکا؛ بازگشت جو بایدن به رقابت‌ها


نظافت صفحه رأی‌گیری دیجیتال در یک حوزه رأی‌گیری در لس‌آنجلس، ایالت کالیفرنیا
نظافت صفحه رأی‌گیری دیجیتال در یک حوزه رأی‌گیری در لس‌آنجلس، ایالت کالیفرنیا

انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌های آمریکا، موسوم به «سه‌شنبه بزرگ»، سیزدهم اسفند در ۱۴ ایالت و منطقه برگزار شد و نتایج اولیه نشان می‌دهد که جو بایدن در ۸ ایالت و برنی سندرز در ۴ ایالت به عنوان نفر اول برگزیده شده‌اند.

به این ترتیب جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا که در مراحل اولیه انتخابات درون‌حزبی پیروزی چشمگیری نداشت، قاطعانه به رقابت‌ها بازگشته و سناتور برنی سندرز نیز همچنان رقیب اصلی او محسوب می‌شود.

ایالت‌های غربی آمریکا، از جمله کالیفرنیا، آخرین ایالت‌هایی بود که رأی‌گیری در آنها برگزار شد و شمارش آرا در آنها همچنان ادامه دارد.

از ۱۴ ایالت و منطقه‌ای که انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» در آنها برگزار شد تاکنون جو بایدن در هشت ایالت آلاباما، آرکانزاس، ماساچوست، مینه‌سوتا، اوکلاهما، کارولینای جنوبی، تنسی و ویرجینیا و برنی سندرز در سه ایالت ورمونت، کلرادو و یوتا بیشترین رأی را به دست آورده‌اند.

مایکل بلومبرگ، میلیاردر و شهردار پیشین نیویورک که دیرتر از بقیه وارد رقابت‌ها شد، تنها در منطقه «ساموآی آمریکا» بیشترین رأی را به دست آورده است.

سناتور الیزابت وارن هنوز در هیچ ایالتی به عنوان نفر اول برگزیده نشده است؛ با این حال وی ابراز امیدواری کرد که ناچار به ترک رقابت‌ها نشود.

شمارش آرا در ایالت کالیفرنیا که (با ۴۱۵ نماینده) مهم‌ترین ایالت در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» محسوب می‌شود همچنان ادامه دارد، اما شمارش نیمی از آرا نشان از پیشتازی برنی سندرز دارد.

رقابت اصلی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها بین جو بایدن و برنی سندرز است که دو دیدگاه مختلف را در حزب دموکرات نمایندگی می‌کنند.

جو بایدن از حمایت جناح میانه‌رو حزب برخوردار است و از برنی سندرز نیز عمدتا جوانان و جناح پیشرو این حزب پشتیبانی می‌کنند.

نتایج انتخابات درون‌حزبی سه‌شنبه بزرگ

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر (حدود ۹ ماه دیگر) بین دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و نامزد نهایی حزب دموکرات برگزار شود.

برای تعیین نامزد نهایی حزب دموکرات، رأی‌گیری‌هایی در هر ۵۰ ایالت آمریکا برگزار می‌شود که از چهارده بهمن آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این روند طولانی در واقع برای انتخاب ۳۹۷۹ نماینده نیابتی (دلگیت) است. این دلگیت‌ها تابستان آینده در مجمع ملی حزب دموکرات جمع خواهند شد تا نامزد نهایی حزب را برای ریاست جمهوری تعیین کنند.

تعداد نماینده‌های اعزامی هر ایالت بر اساس جمعیت آن ایالت و از پیش مشخص است. مثلا کالیفرنیا ۴۱۵ نماینده، ماساچوست ۹۱ و یوتا ۲۹ نماینده تعیین می‌کنند.

رأی‌گیری‌ها عمدتا در تاریخ‌هایی جداگانه در ایالت‌ها برگزار می‌شود اما رأی‌گیری ۱۴ ایالت در یک روز برگزار می‌شود که به «سه‌شنبه بزرگ» معروف است.

در انتخابات روز سه‌شنبه تکلیف ۱۳۵۷ نماینده تعیین می‌شود که ۳۴ درصد کل نمایندگان نهایی محسوب می‌شود.

نتایج آراء روز سه‌شنبه در برخی از ایالت‌ها:

ویرجینیا (از ۹۹ نماینده): بایدن ۶۶ – سندرز ۳۱ – وارن ۲

ورمونت (از ۱۶ نماینده): سندرز ۱۱ – بایدن ۵

یوتا (از ۲۹ نماینده): سندرز ۹ – بلومبرگ ۲ – بایدن ۱

تکزاس (۲۲۸ نماینده): بایدن ۵۶ – سندرز ۵۰ – بلومبرگ ۴

تنسی (از ۶۴ نماینده): بایدن ۲۸ – سندرز ۱۵ – بلومبرگ ۷ – وارن ۱

اوکلاهما (از ۳۷ نماینده): بایدن ۲۱ – سندرز ۱۳ – بلومبرگ ۳

مینه‌سوتا (از ۷۵ نماینده): بایدن ۳۸ – سندرز ۲۶ – وارن ۱۰

آرکانزاس (از ۳۱ نماینده): بایدن ۱۶ – سندرز ۸ – بلومبرگ ۴

در انتخابات روز سه‌شنبه تکلیف ۱۳۵۷ نماینده تعیین می‌شود که ۳۴ درصد کل نمایندگان نهایی محسوب می‌شود.

در روزهای اخیر پیت بوتجج و ایمی کلوبوچار، دو نامزدی که در رقابت‌ها حضور داشتند، اعلام انصراف کردند. خانم کلوبوچار پس از کناره‌گیری از جو بایدن حمایت کردند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در ماه نوامبر (حدود ۹ ماه دیگر) برگزار شود.

XS
SM
MD
LG