لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

مشاور امنیت ملی اوباما: حکومت ایران ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های بسیاری دارد


تام دونیلون، مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری آمریکا
تام دونیلون، مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری آمریکا
تام دونیلون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که حکومت ایران «ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های بسیاری دارد» و «شکاف‌هایی که در میان طبقه حاکم ایران رو به گسترش است»، موضوع اعتماد بنفس حکومت ایران در تعامل با دنیای خارج را زیر سؤال می‌برد.

آقای دونیلون هم‌چنین با اظهار اینکه سیاستی که حکومت ایران دنبال می‌کند «باعث شده تا یک تمدن و مردم بزرگ تبدیل به کشوری منزوی شود» گفت که اگر حکومت ایران به تعهدات خود تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای عمل کند می‌تواند «به امنیت و رفاهی که شایسته یک ملت بزرگ است دست یابد.»

مشاور امنیت ملی اوباما افزود که در آن صورت حکومت ایران «می‌تواند به مردم ایران اعتماد داشته‌باشد و بگذارد تا حق و حقوق آنها شکوفا شود، چراکه ایرانیان وارث تاریخی چشمگیر هستند.»

آقای دونیلون روز پنج‌شنبه در «مؤسسه تحقیقاتی خاور نزدیک واشنگتن» در مورد مسائل خاورمیانه سخنرانی کرد که متن این نطق عصر جمعه به وقت واشینگتن در وب‌سایت کاخ سفید انتشار یافت.

مشاور امنیت ملی باراک اوباما در سخنرانی خود اظهار داشت: «الگوی مورد نظر حکومت ایران، همانند الگوی القاعده، فاقد چشم‌اندازی است که با عصر ما سازگاری داشته باشد. این الگو به هیچ عنوان با گرایش‌های بهار عرب همراستا نیست.»

وی در مورد حکومت ایران افزود: «مشاهده ما این است که از زمان انتخابات سال ۲۰۰۹، تمرکز رژیم به شدت به مسائل داخلی، یعنی خاموش کردن معترضان و حفظ بقای خود، جلب شده‌است؛ و همان‌طور که انتظار می‌رفت اکنون شکاف‌هایی را می‌بینیم که در طبقه حاکم رشد می‌کند، و این کشمکشی است که هیچ ارتباطی به برآورده کردن نیازها و آمال مردم ایران ندارد.»

آقای دونیلون اضافه کرد: «این مسئله هم‌چنین این سؤال اساسی را پیش می‌آورد که آیا ایران از اعتماد بنفس کافی برای تعامل با جهان خارج برخوردار است؟ تعاملی که چشم‌انداز آن به آنها پیشنهاد شده و بسیار نیز به سود مردم ایران است.»

وی ادامه داد: «همان‌گونه که رئیس جمهور [آمریکا] به رهبران ایران گفته‌است، ما می‌دانیم شما با چه چیزی مخالفید، حال به ما بگویید با چه چیزی موافقید.»

مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در واشینگتن گفت: «اشتباه نشود، ما از جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای رژیم ایران کاملاً باخبریم. می‌دانیم که آنها تلاش خواهند کرد از این دوره پرتلاطم بهره‌برداری کنند و گوش‌به‌زنگ خواهند بود، اما باید یادمان باشد که ایران ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های بسیاری دارد.»

«چهار ویژگی الگوی ایران»

مشاور امنیت ملی باراک اوباما برای «الگوی ایران» چهار مشخصه برشمرد.

به گفته وی مشخصه اول عبارت است از «یک اقتصاد فاسد، منزوی و دچار سوءمدیریت که امید کمی برای آینده بهتر به نسل جوان ارائه می‌دهد. اقتصادی که به طور فزاینده در خدمت سرویس‌های امنیتی هم‌چون سپاه پاسداران و نخبگان قرار می‌گیرد و نه در خدمت مردم ایران.»

تام دونیلون به عنوان ویژگی دوم این الگو از مسئله حقوق بشر نام برد. وی گفت که مشخصه دوم الگوی ایران عبارت است: «دریغ کردن حقوق اولیه انسانی یعنی حق آزادی بیان از شهروندان، همان آزادی‌هایی که مردم در سراسر خاورمیانه آماده‌اند برای رسیدن به آن از جان خود مایه بگذارند.»

آقای دونیلون ویژگی سوم را این‌گونه توصیف کرد: «یک رهبری سیاسی که تمرکزش بر حفظ حکومت به هر قیمت ممکن است، ازجمله از راه خشونت علیه شهروندان خود، و این به جای آن که در راه ترقی شهروندان خود کوشش کند.»

مشخصه چهارمی که این مقام آمریکایی از آن نام برد مسئله انزوا است. وی اظهار داشت که حکومت ایران سیاستی را پیگیری می‌کند «که باعث شده تا یک تمدن بزرگ و مردم بزرگ تبدیل به کشوری منزوی شوند، کشوری که به به طور فزاینده از تعامل ابتدایی با بقیه جهان ناتوان شده‌است.»

وی در ادامه افزود: «بنابر این جای تعجب نیست که جهان‌بینی ایران شباهتی با جنبش‌های مردم در خیابان‌های تونس، قاهره، بنغازی و درعا ندارد. رهبران ایران می‌کوشند که خود را الهام‌بخش این تظاهرات معرفی کنند ولی دورویی آشکار آنها بر این مدعا خط بطلان می‌کشد: آنها برای دیگران درخواست عدالت می‌کنند و در همان حال درخواست‌های مردم خود را سرکوب می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG