لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

«کميته دفاع از منصور اسانلو تشکيل می شود»


منصور اسانلو در روز ۱۹ تير ماه، توسط چهار تن از ماموران امنيتی در نزديکی منزل خود بازداشت شد.
منصور اسانلو در روز ۱۹ تير ماه، توسط چهار تن از ماموران امنيتی در نزديکی منزل خود بازداشت شد.

پروانه اسانلو، همسر رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، اعلام کرد که به زودی در ایران، کميته «دفاع از منصور اسانلو» تشکيل خواهد شد.


به گفته خانم اسانلو که در مصاحبه ای با رادیو فردا این خبر را اعلام می کرد، قرار است اين کميته پيگير پرونده اين فعال کارگری باشد که از حدود يک ماه پيش در زندان به سر می برد.


وی از بیان هرگونه جزئیات درباره هویت اعضای این کمیته و روش هایی که قرار است برای دفاع از منصور اسانلو در پیش بگیرند، خودداری کرد و گفت که این جزئیات، به زودی منتشر خواهد شد.


منصور اسانلو در روز ۱۹ تير ماه، توسط چهار تن از ماموران امنيتی در نزديکی منزل خود بازداشت شد.


در روزهای نخستين، مقام های جمهوری اسلامی ایران از صدور هر گونه حکم بازداشت برای اين فعال کارگری و وضعيت او ابراز بی اطلاعی می کردند.


اما در پی انتشار شايعاتی در خصوص قتل منصور اسانلو در زندان و همچنين اعتراض های گسترده سازمان های بزرگ کارگری در جهان، اين مقام ها در روز ۲۲ تير ماه اعلام کردند که وی بازداشت شده و در زندان اوين است.


مقام های قوه قضاييه، بازرسی رهبری جمهوری اسلامی و دفتر حقوق شهروندی تاکنون هيچ پاسخي به شکايات همسر منصور اسانلو نداده اند.

با اين همه، و پس از تماس تلفنی روز ۲۲ تير ماه آقای اسانلو با خانواده اش، آنها هيچ اطلاعی از وضعيت او ندارند.


پروانه اسانلو، همسر اين فعال کارگر زندانی، در گفت و گو با راديو فردا با اشاره به اين موضوع افزود: «تاکنون آقايان مولايی و خورشيد، وکلای منصور، امکان ملاقات با قاضی حداد، قاضی پرونده همسرم، را نيافته اند.»


او افزود: «درخواست ملاقات آنها با قاضی حداد به هفته جاری موکول شده است.»


خانم اسانلو با اشاره به نامه هايی که برای مقام های قوه قضاييه، بازرسی رهبری جمهوری اسلامی و دفتر حقوق شهروندی نوشته و به بازداشت و «نقض حقوق» همسرش اعتراض کرده است، گفت:« تاکنون هيچ پاسخی به شکايات من داده نشده است.»


همسر آقای اسانلو با ابراز نگرانی از وضعيت جسمانی او و با اشاره به «عمل اضطراری» چشم همسرش که قرار بود روز ۲۳ تير انجام شود، افزود: «برخلاف قولی که آقای سالارکيا داده بود، هيچ اقدامی دراين زمينه انجام نشده است. »


وی همچنين اشاره کرد که بازداشت منصور اسانلو و نبود امکان ملاقات با او، نگرانی شديد خانواده اش را به همراه داشته است.


پروانه اسانلو در مورد روز ۱۸ مرداد، که از سوی برخی سازمان بزرگ مدافع حقوق کارگران، «روز اقدام بين المللی برای آزادی منصور اسانلو» نامگذاری شده و قرار است توسط اتحاديه ها و سازمان های کارگری در جهان چندین تظاهرات برپا شود، گفت که اين اقدام می تواند تاثير بسيار مثبت و زيادی بر وضعيت او داشته باشد.


بازداشت منصور اسانلو و نبود امکان ملاقات با او، نگرانی شديد خانواده اش را به همراه داشته است و آنها نگرانند که درزندان با اين فعال کارگر زندانی چگونه رفتار می شود، و آيا اصولا سالم است يا خير.

خانم اسانلو با ستايش از اين همبستگی بين المللی کارگری با منصور اسانلو اضافه کرد:«اين اقدامات می تواند مقام های قوه قضاييه و مسئولين جمهوری اسلامی ايران را وادار کند که حداقل پاسخگوی خانواده و وکلای ايشان باشند.»


۱۸ مرداد، روز اقدام بين المللی برای آزادی اسانلو و صالحی


در ادامه اعتراض های بين المللی به بازداشت رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، سنديکای ث.ژ.ت فرانسه اعلام کرد که تجمع اعتراض آميزی را در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ايران در پاريس، به منظور درخواست برای آزادی منصور اسانلو برگزار خواهد کرد.


همچنين گزارش ها حاکی است که اتحاديه های کارگری در ده ها کشور جهان، اقداماتی را برای ابراز همبستگی با آقای اسانلو و همچنين درخواست برای آزادی او در روز ۱۸ مرداد، تدارک ديده اند.


دو اتحاديه بزرگ کارگری درجهان با اعلام روز ۱۸ مرداد به عنوان روزهمبستگی بين المللی، از ده ها ميليون عضو خود خواسته اند برای آزادی منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، و محمود صالحی، فعال کارگر زندانی اقدام کنند.


اتحاديه های کارگری در ده ها کشور جهان، اقداماتی را برای ابراز همبستگی با آقای اسانلو و همچنين درخواست برای آزادی او در روز ۱۸ مرداد، تدارک ديده اند.

در نامه مشترکی که توسط گای رايدر، دبير کل کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری، آی تی يو سی، و ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، آی تی اف، امضا شده، خطاب به سنديکاها و اتحاديه های عضو اين دو سازمان بين المللی آمده است: «ما از شما می خواهيم که در تاريخ ۱۸ مرداد ماه ۱۳۸۶ برای دو زندانی مشهور اتحاديه کارگری در ايران، منصور اسانلو و محمود صالحی، به روز اقدام بين المللی بپيونديد. ما می دانيم که فصل تابستان به ويژه در نيمکره شمالی، برای روز اقدام همبستگی بين المللی زمان مناسبی نيست، اما معتقديم که برای اين دو مورد ويژه، اگر خواستار آزادی اين دو همکار زندانی ما در موعد مقرر هستيم، يک اقدام جدی و فوری ضروری است.»


کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری و فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل سپس ابراز اميدواری کرده اند که اسانلو و صالحی قبل از ۱۸ مرداد و به خاطر فشارهای مستمری که بر مقامات ايران تا آن تاريخ وارد خواهد شد، آزاد شوند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG