اعلام آمادگی مالکی برای بدست گرفتن کنترل امنیت عراق

نخست وزیر عراق می گوید دولت وی قادر به برقراری امنیت عراق خواهد بود

نوری المالکی، نخست وزير عراق روز شنبه ۱۵ ژوئيه گفت دولت او قادر است «هرزمانی» که نيروهای آمريکایی عراق را ترک کنند، مسئوليت امنيت کشور را بر عهده گيرد.


نخست وزير عراق گفت: مساله بهبود کيفيت پليس و ارتش عراق، از نظر وی بسيار جدی است تا در صورت تصميم نيروهای بين المللی به ترک عراق، يا در صورت کاهش اين نيروها، پليس و ارتش عراق از آمادگی لازم برخوردار باشند.


آقای مالکی افزود: ارتش عراق به آموزش و تجهيزات بيشتری نياز دارد اما می تواند از عهده اين کار برآيد.


نوری المالکی همچنين با اشاره به گزارش مقدماتی دولت جرج بوش به کنگره آمريکا درباره آخرين وضعيت عراق، گفت با توجه به آشفتگی های موجود، طبيعی است که اصلاحات به کندی و با دشواری پيش رود.


عراق در حدود ۳۵۰ هزار نيروی پليس و ارتش دارد اما فرماندهان آمريکايی هشدار می دهند که تا آمادگی اين نيروها برای به دست گرفتن امنيت عراق، به ويژه در مناطقی که هم اکنون نبرد با شورشيان و شبه نظاميان جريان دارد، ماه ها وقت لازم است.


فرماندهان آمريکايی هشدار می دهند که تا آمادگی نيروهای عراقی برای به دست گرفتن امنيت عراق، به ويژه در مناطقی که هم اکنون نبرد با شورشيان و شبه نظاميان جريان دارد، ماه ها وقت لازم است

ژنرال پيتر پيس، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا روز جمعه از کاهش افراد ارتش عراق به علت خستگی ناشی از جنگ، خبر داد.


«بيشتر شبه نظاميان عراق، شهروند سعودی هستند»


در همین حال، روزنامه لس آنجلس تايمز روز يکشنبه گزارش داد که به رغم تلاش مقام های آمريکايی برای معرفی ايران و سوريه به عنوان عامل اصلی خشونت در عراق، بيشتر شبه نظاميان در عراق، از عربستان سعودی سرچشمه گرفته اند.


لس آنجلس تايمز از قول يک مقام نظامی که نامش فاش نشده نوشته است که ۴۵ درصد شبه نظاميان خارجی در عراق، که نيروهای آمريکايی و نيروهای امنيتی عراق را هدف قرار داده اند، از عربستان سعودی به اين کشور رفته اند.


بر اساس اين گزارش، ۱۵ درصد اين افراد از سوريه و لبنان به عراق می روند و ۱۰ درصد نيز شهروند کشورهای شمال آفريقا هستند.


به گفته اين مقام ارتش آمريکا، نزديک به نيمی از ۱۳۵ شبه نظامی خارجی که در بازداشت نيروهای آمريکايی به سر می برند، شهروند عربستان سعودی هستند و بيشتر عمليات انتحاری نيز توسط شبه نظاميان اهل سعودی انجام می شود.