لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

ویدئوی تازه ای از مرد شماره دو القاعده منتشر شد


تصویری که سال گذشته، در ماه ژوئیه از الظواهری منتشر شده بود.
تصویری که سال گذشته، در ماه ژوئیه از الظواهری منتشر شده بود.

ايمن الظواهری، مرد شماره دو القاعده در ويدئويی که روز چهارشنبه از وی در اينترنت منتشر شد، خواستار اتحاد مسلمانان برای «جهاد» و از بين بردن «فساد» در بين دولتمردان مسلمان کشورهای منطقه شده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، ايمن الظواهری در اين ويدئو ردايی سفيد بر تن دارد و به زبان عربی حرف می زند، اما زيرنويس سخنانش به زبان انگليسی نيز بر روی اين فيلم قرار گرفته و در يکی از وب سايت های گروه های اسلامگرا منتشر شده است.


موسسه تحقيقات در زمينه نهادهای تروريسم بين المللی - S.I.T.E، که یک موسسه خصوصی آمريکايی است و فعاليت های گروههای اسلامگرا را در اينترنت زيرنظر دارد، متن کامل سخنان الظواهری را در اين ويدئوی ۹۵ دقيقه ای منتشر کرده است.


اين ويدئو توسط بازوی رسانه ای سازمان القاعده که به نام «سحاب» فعاليت می کند تهيه شده است.


فرمانده شماره دو القاعده در طول اين ۹۵ دقيقه، «فساد خانواده سلطنتی عربستان سعودی» را تشريح کرده، «امتياز دادن فلسطينی ها به اسراييل» را محکوم کرده و از مصر به دليل روابط نزديکش با ايالات متحده آمريکا، انتقاد کرده است.


در اين ويدئو که به شکلی ماهرانه تدوين شده است، تصاويری که از شبکه الجزيره، تلويزيون های آمريکايی و ديگر شبکه بين المللی گرفته شده، ديده می شوند.


زمان دقيق ضبط ويدئويی تصوير الظواهری روشن نيست اما در ويدئو آمده که تدوين آن در ماه جمادی الثانی (از ماههای تقويم قمری اعراب) صورت گرفته است. ماه جمادی الثانی با روزهای آخر خرداد ماه و اوايل تيرماه، همزمان است.


وی همچنين به تندی عليه کسانی صحبت کرده که به گفته او «حکومت اسلامی عراق» را به رسميت نمی شناسند و می گويد که برقراری دوباره «خلافت اسلامی» کار بسيار دشواری بوده است.


در بخش ديگری از اين ويدئو به رغم اظهارات اخير فرماندهان آمريکايی مبنی بر اينکه القاعده روز به روز اقبالش را در ميان قبايل عراقی از دست می دهد، الظواهری می گويد که حمايت مردم عراق از القاعده در حال افزايش است.


در متنی که از سخنان الظواهری منتشر شده، به نقل از وی آمده است: «مجاهدين اسلام در خلافت عراق، در حال پيشروی گام به گام به سوی پيروزی هستند.»


الظواهری در اين ويدئو ضمن اينکه مسلمانان را به اتحاد دعوت کرده است، از همه مسلمانان در سراسر جهان خواسته است که از «نبرد» حمايت کنند.


وی همچنين مبارزه برای تغيير «رژيم های فاسد و تباه کننده» کشورهای اسلامی و شتاب بخشيدن به «جهاد در ميدان های مبارزه چون افغانستان، عراق و سومالی برای آماده شدن و آموزش» را «نقشه دراز مدت» القاعده توصيف مرده است.


XS
SM
MD
LG