لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

دهها تن در حملات یکشنبه در عراق کشته شدند


انفجار در یکی از بازارهای شلوغ بغداد، جان ده نفر را گرفت.
انفجار در یکی از بازارهای شلوغ بغداد، جان ده نفر را گرفت.

انفجار يک بمب در بازاری شلوغ در شمال شرقی بغداد، دست کم ده کشته و بيست زخمی به جا گذاشت.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين بمب که دريک اتومبيل پارک شده در اين بازار جاسازی شده بود، حوالی ظهر روز یکشنبه و در شلوغ ترين ساعات کاری بازار «بلد راز»، منفجر شد.


بازار «بلد راز»، يکی از پررفت و آمد ترين مراکز تجاری به حساب می آيد که بيشتر تجار آن را شيعيان تشکيل می دهند.اين بازار وافع دراستان ديالمه است که اخيرا شاهد موج خشونت ها و ناآرامی ها توسط شورشيان سنی بوده است.


همزمان با اين انفجار، يک بمب گذار انتحاری، با ورود به قهوه خانه ای در يکی از شهرهای نزديک به بغداد، سی نفر از مشتريان اين قهوه خانه را کشت.


از بغداد خبر می رسد که مردان مسلح با هدف قرار دادن يک مامور پليس به همراه يکی از بستگانش، که به سمت بياع در حال حرکت بود او را از پای درآوردند.


با وجود تلاش های نيروهای آمريکايی و سربازان عراقی برای کنترل اوضاع ، خشونت ها درعراق همچنان جان شهروندان را می گيرد. به گفته ساکنان بغداد، خشونت ها به ويژه در غرب اين شهر اخيرا افزايش يافته است.


انفجار ظهر روز یکشنبه، يک روز بعد از انفجار پل ارتباطی ميان بغداد با شمال عراق و چند ساعت پس از اينکه خمپاره ای در منطقه سنی تشين که در محاصره شيعيان است، جان هشت نفر را گرفت، رخ داد.


همزمان با نا آرامی های داخلی، درشمال اين کشور هم ارتش ترکيه، در تدارک ايجاد ديوار نظامی در مرزهای کردستان عراق است.


حرکت های اخير ترکيه، به نظر می رسد برای وارد کردن فشارهای بيشتر به «حزب کارگران کردستان» - PKK - است که گفته می شود از طريق مرزهای جنوب شرقی ترکيه در روزهای اخير حملاتی را عليه ترکيه انجام داده اند.


گروه های سياسی و رهبران نظامی ترکيه روزهای اخير را به بحث درباره ريشه کن کردن اين نا آرامی ها گذرانده اند. ترکيه درصدد است که چون گذشته، منطقه حايلی را در مرزهای خود با منطقه کردنشین عراق ايجاد کند.


فرمانده ارتش ترکيه روز پنجشنبه، گفت که ارتش برای دفاع از کيان ترکيه در آمادگی کامل به سر برده و منتظر دستور است.


اما جلال طالبانی، رييس جمهور کردستان عراق در مصاحبه ای تلويزيونی که روز یکشنبه از تلويزيون ABC پخش شد اعلام کرد که رهبران عراق متقاعد شده اند که بايد جلوی حملات ترکيه ايستاد.


موضوع متوقف کردن حملات ارتش ترکيه، مورد تاييد نوری المالکی، نخست وزير عراق نيز هست.


آقای المالکی که روز شنبه، ديداری از منطقه کردستان عراق داشت، به دنبال راهی برای کم کردن نا آرامی ها دراين منطقه بود.


نخست وزير عراق در عين حال هشدار داد که دولت او اجازه تخواهد داد فضای آرام کردستان، به صحنه جنگ و ناآرامی ها بدل شود.


به گزارش آسوشيتدپرس، نوری المالکی در کنفرانسی خبری در اربيل صريحا اعلام کرد: «اگر مشکلی وجود دارد نبايد با زور اسلحه و يا اعمال به زور و خشونت حل شود، چرا که اين شيوه به افزايش اختلافات و ريشه دار شدن مشکلات می انجامد»


XS
SM
MD
LG