لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

بررسی روزنامه های صبح دوشنبه ايران


روزنامه اعتماد ، در گزارشی از ناکامی کاروان اعزامی ورزش ايران به المپيک انتقاد کرده ، و نوشته « ۹ روز از آغاز مسابقات گذشته ، ۴۹۷ مدال بين ورزشکاران توزيع شده ، و ۶۴ کشور در جدول مدال آوران المپيک ديده می شوند ، اما فعلاً دنبال نام ايران نگرديد. »


اين روزنامه با اشاره به شکست و حذف اغلب ورزشکاران ايرانی که از آن ها به عنوان اميدهای کسب مدال نامبرده می شد ، ناکامی های ورزشی در المپیک را « شب های سیاه ورزش ایران » توصیف کرده ، و نوشته « در هفت روز باقيمانده تنها ۱۴ ورزشکار ديگر داريم. »


اعتماد همچنين نوشته « ايران حتی در المپيک ۱۹۴۸ هم بدون مدال به تهران برنگشته و اگر در هفت روز آينده يک ورزشکار ما هم مدال به گردن نيندازد ، برای اولين مرتبه در تاريخ بدون مدال المپيک را به پايان رسانديم. »


به نوشته این روزنامه « همين که هيچ گفت وگويی از محمد علی آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی در ۹ روز گذشته نداشتيم ، همين که شايعه برکناری رئيس پنج فدراسيون معظم در ورزش ايران راه افتاده ، و همين که علی کفاشيان در قامت دبيرکل کميته ملی المپيک شکست کاروان ورزشی ايران در پکن را می پذيرد ديگر جای حرف ديگری نمی ماند. »


«سفر احمدی نژاد به ترکیه خوشایند نبود»


روزنامه کيهان ، در سرمقاله شنبه خود سفر محمود احمدی نژاد به ترکيه را مثبت اما موجب خدشه به اقتدار جمهوری اسلامی ارزيابی کرده است.


اين روزنامه با اشاره به اينکه به دليل عدم حضور احمدی نژاد در مقبره آتاتورک ، سفر وی از سفر رسمی به آنکار به یک سفر کاری به استانبول تبديل شد ، نوشته « اقدام دولت ترکيه در انتقال محل ديدار از آنکارا به استانبول برای تحقق اين ديدار قابل درک است اگرچه پذيرش اين جابه جايی از سوی دولت جمهوری اسلامی ايران خالی از خدشه نيست ، ولی از سوی ديگر اين سفر با شرايط پيش آمده برای اقتدار ايران چندان خوشايند نبود. »


کيهان همچنين عدم امضای قرار داد انرژی ميان ايران و ترکيه را به عنوان یکی از ناکامی های سفر رئیس جمهوری اسلامی به ترکیه مورد توجه قرار داده ، و نوشته « هرچند انتظار می رفت در اين سفر قرارداد سرمايه گذاری ترکيه در ذخاير گاز پارس جنوبی رسماً امضاء شود ولی اين کار صورت نگرفت. »


اين روزنامه اظهارات دو طرف در مورد زمانبر بودن آماده شده قرارداد ها را رد کرده، و نوشته « به نظر می رسد رويارويی ايران و غرب بر سر برنامه غنی سازی هسته ای و مخالفت صريح آمريکا با اين معامله ، ترکيه را تحت فشار گذاشته و مانع امضاء اين قرارداد از سوی اين کشور شده است. »


گزارش صندوق بین المللی پول از اقتصاد ایران


روزنامه خراسان ، تحليل صندوق بين المللی پول از وضعيت اقتصاد ايران را مورد توجه قرار داده است.


به نوشته اين روزنامه ، دراين گزارش که پس از سفر هياتی از صندوق بين المللی پول به ايران در ماه مه سال جاری و گفت وگو با مقامات ايران انتشار یافت ، تاکيد شده که انتظار می رود نرخ تورم در سطح ٢٥درصد باقی بماند.


خراسان به نقل از همين گزارش نوشته رشد اقتصادی ايران که در سال ١٣٨٥به ۶.۲ درصد ، و در سال ١٣٨٦رقم ۶.۶ درصد رسيده بود ، در سال جاری کاهش دارد ، و به ۵.۷ درصد خواهد رسيد.


اين روزنامه ، نوشته که در گزارش صندوق بين المللی پول ضمن اشاره به اقدامات دولت در بخش هدفمند کردن يارانه ها و سهميه بندی بنزين ، مهم ترين مشکل اقتصادی کشور مداخله دولت در بخش های مختلف اعلام شده ، و این صندوق در پيشنهادهای١٠ماده ای خواستار کم شدن مداخله دولت در اقتصاد و پررنگ شدن نقش نظارتی آن شده است.


برنامه جنگی سپاه برای شمالغربی کشور


روزنامه اعتماد ملی ، اظهارات فرمانده کل سپاه پاسداران در مورد مسايل شمالغربی کشور را مورد توجه قرار داده ، و از برنامه ريزی برای حمله به آنچه فرمانده سپاه « ضد انقلا‌ب در شمالغرب کشور » نامیده ، خبر داده است.


اين روزنامه از قول محمد علی جعفری نوشته « دشمن با هزينه‌های بسيار کلا‌ن جهت براندازی جمهوری اسلا‌می در منطقه شمالغرب ومرزهای غربی کشور سرمايه‌گذاری کرده ‌است ، و سپاه برای خنثی‌سازی توطئه‌ها در منطقه از نيروهای مردمی استفاده می‌کند. »


فرمانده سپاه پاسداران مشخصات ضد انقلاب مورد نظر خود را اعلام نکرده ، اما گفته که به زودی به آن ها حمله خواهد کرد.


237 میلیارد دلار در آمد 3 سال دولت


روزنامه کارگزاران ، خبر داده که بانک مرکزی ايران گزارش عملکرد اقتصادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال گذشته ايران بيشتر از ۸۱ ميليارد دلار درآمد نفتی داشته ، و در مقابل بيش از ۵۶ ميليارد دلار کالا وارد کرده است.


به نوشته اين روزنامه ، گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که درآمدهای ارزی ايران در سه سال گذشته ۲۳۷ ميليارد دلار بوده که ۱۹۷ ميليارد دلار آن مربوط به صادرات نفت بوده است.


بانک مرکزی همچنين اعلام کرده که درآمد نفتی ايران در سال ۸۳ بيشتر از ۳۶ ميليارد دلار بوده اما بعد از آن به ترتيب در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به حدود ۵۴ و ۶۲ ميليارد دلار رسيده و به اين ترتيب درآمد نفت در فاصله سه سال به بيش از دوبرابر رسيده است.


کارگزاران نوشته که در گزارش بانک مرکزی از وضعيت اقتصادی کشور طی ۳ سال اخير « کاهش فزاينده رشد توليد برق در کشور در دوران دولت نهم » نیز مورد توجه قرار گرفته و بانک مرکزی اعلام کرده که رشد توليد برق کشور که در سال ۸۳ (سال پايانی دولت قبل) ۸.۹ درصد بوده ، در ۳ سال اخير با کاهش مواجه شده و در سال ۸۶ به ۶.۹ درصد رسيده است.


XS
SM
MD
LG