لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


روزنامه سرمايه ، از دفاع فرمانده سابق سپاه پاسداران از فعاليت های اقتصادی اين نهاد نظامی خبرداده ، و به نقل از وی نوشته « پروژه هايی که سپاه می گرفت ، پروژه های بسيار بزرگی بود که هيچ پيمانکاری به تنهايی قادر به انجام آن نبود ، حتی قادر نبود قرارداد چند ميليارد تومانی ببندد يا کارفرما حاضر به انجام آن نبود. »


به گزارش اين روزنامه ، يحيی رحيم صفوی در توجيه ورود سپاه پاسداران به فعاليت های اقتصادی گفته « قرارداد فاز ‌١٥ و ‌١٦ پتروشيمی‌ در عسلويه‌ ‌بيش از سه ميليارد دلار است.کدام‌ پيمانکار می‌توانست‌ اين‌ کار بزرگ‌ را قبول‌ کند؟ و آيا کارفرما حاضر بود با يک‌ پيمانکار قراردادی‌ با يک‌ حجم‌ ۳.۲ميليارد دلاری‌ را ببندد؟ »


سرمايه در ادامه از قول فرمانده سابق سپاه خبر داده که مجوز ورود سپاه پاسداران به فعاليت های اقتصادی از سوی علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی صادر شده است. رحيم صفوی در اين خصوص گفته « اين يک جريان طولانی دارد که با تدبير حضرت آقا انجام شد. »


به نوشته اين روزنامه فرمانده سابق سپاه درباره خرج درآمدهای سپاه از اين پروژه های اقتصادی نيز گفته « اکثر درآمدهای اينها تبديل به تجهيزات جديد مهندسی می شد و با مجوز آقا بخشی از اين درآمدها هم به عنوان وام برای مسکن سپاه پاسداران در نظر گرفته شد. »


سرانه دعا يا مطالعه


روزنامه اعتماد در ستون « پيدا و پنهان » خود از ابتکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بالابردن آمار سرانه مطالعه در کشور خبرداده ، و نوشته « وزارت فرهنگ و ارشاد قصد دارد برای بالا بردن سرانه مطالعه در کشور مطالعه قرآن و ادعيه را نيز در سرانه مطالعه ايرانی ها لحاظ کند. »


به نوشته اين روزنامه ، صفار هرندی گفته است « اين کار درستی نيست که بگوييم مطالعه اگر در حوزه کتاب دينی و اعتقادی باشد مطالعه نيست. همه آنهايی که خوانده می شود در آمار کتابخوانی بايد لحاظ شود. »


به گزارش اعتماد معاون فرهنگی وزير ارشاد چندی پيش سرانه کتابخوانی در کشور را برای هر ايرانی ۱۰ دقيقه اعلام کرده بود.


معتادان به هروئین و کراک 2 برابر شدند


روزنامه کيهان ، با اشاره به افزايش شدت اعتياد در بين معتادان کشور ، از قول معاون پيشگيری سازمان بهزيستی از ۲ برابر شدن معتادان به هروئن و کراک در کشور خبر داده است.


اين روزنامه نوشته « معنای افزايش شدت اعتياد اين است که در سال ۸۴ نتايج يک ارزيابی نشان داد که ۲۰ درصد معتادان کشور مصرف کننده هروئين ، کراک و مواد اعتيادآور صنعتی هستند اما نتايج همين ارزيابی در سال ۸۶ نشان داد که ۴۰ درصد معتادان کشور هروئين ، کراک و مواد روانگردان را که خطرناک ترين انواع مواد مخدر و اعتيادآور هستند ، مصرف می کنند. »


کيهان از قول اين مقام مسئول در سازمان بهزيستی تعداد معتادان کشور را بين ۸۰۰ تا يک ميليون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده ، و به نقل از وی نوشته « سال ۸۵ حدود سه ميليون و ۲۶۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه های مبارزه و پيشگيری از اعتياد بهزيستی قرار گرفتند ، و اين آمار در سال ۸۶ به علت کاهش بودجه به ۲ ميليون و ۱۶۰ هزار نفر کاهش يافته است. »


صرفه جويی برق به قيمت جان شهروندان


روزنامه رسالت ، در يادداشت با عنوان « صرفه جويی به چه قيمتی » مسئولان دولتی را به خاطر قطع مداوم برق و عوارض ناشی از آن مورد نکوهش قرار داده است.


اين روزنامه با اشاره به ادعای مسئولان وزارت نيرو که ادعا کرده اند برق را به خاطر صرفه جويی قطع کرده اند ، نوشته که مسئولان بايد پاسخگو باشند که آيا خاموشی شيوه مناسبی برای صرفه‌جويی است.


رسالت در ادامه فهرستی از عوارض قطع و سهميه بندی برق در مناطق مختلف کشور را بر شمرده ، و نوشته « بروز حوادث ناگوار برای مردم در معابر و اماکن بويژه در شب به دليل تاريکی مطلق » ، « بروز آتش سوزی و وارد شدن خسارات سنگين » ، « وارد شدن خسارت به برخی مواد غذايی » ، « از کار افتادن برخی مراکز مهم خدماتی همچون نانوايی‌ها ، ‌پمپ‌بنزين‌ها ، ‌بيمارستان‌ها و درمانگاه‌ها » ، و « خرابی وسايل الکتريکی » موجب بروز اختلال در کار مردم و نارضايتی آنها شده است.


به نوشته اين روزنامه ، در اين اوضاع کنفرانس‌ها و همايش‌های دولتی در تالارهای بزرگ شهرها برگزار می‌شوند و بيشترين مقدار مصرف برق را نيز به خود اختصاص داده‌اند ، اما خاموشی معابر برای صرفه جويی برق به قيمت جان شهروندان تمام می شود.


«به سوگند نمایندگی پايبند باشيد»


روزنامه آفتاب يزد ، از ارسال نامه رييس انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران به نمايندگان مجلس هشتم خبرداده ، و نوشته علی مزروعی در اين نامه خواستار حضور نمايندگان مجلس به عنوان ناظر در انتخابات مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه نگاران شده است.


وی از نمايندگان خواسته است تا به شکوائيه روزنامه‌نگاران توجه کرده و بر پايه سوگندی که خورده‌‌اند به وظيفه نظارتی خود در دفاع از حقوق روزنامه نگاران و انجمن صنفی شان عمل کنند.


به گزارش اين روزنامه آقای مزروعی در اين نامه با اشاره به حکم وزارت کار برای انحلال انجمن صنفی روزنامه نگاران ، نوشته « يک انجمن ثبت شده در حال فعاليت را جز با حکم مرجع قضايی صالح نمی‌‌توان منحل کرد حال آنکه انجمن در طول عمر يازده ساله خود کوچکترين تخطی از قانون اساسی به ويژه اصل ۲۶ اين قانون که ناظر بر فعاليت تشکل‌‌های صنفی است‌‌ نداشته. »


آفتاب يزد همچنين خبرداده که رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران در نامه جداگانه ای از رييس قوه قضاييه نيز خواستار احقاق حقوق شهروندی اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران شده است.


XS
SM
MD
LG