لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

مهدوی کيا: انتخاب دايی، کار مناسبی بود


مهدی مهدوی کيا می گويد از نتيجه مساوی در مقابل سوريه بسيار ناراضی است. (عکس از AFP)
مهدی مهدوی کيا می گويد از نتيجه مساوی در مقابل سوريه بسيار ناراضی است. (عکس از AFP)

پس از هفته ها بحث در باره انتخاب سرمربی تيم ملی فوتبال ايران، و مطرح شدن نام گزينههايی چون خاوير کلمنته، افشين قطبی، امير قلعه نويی، محمد مايلی کهن و مجيد جلالی، سرانجام به طور غيرمنتظره ای اعلام شد که علی دايی به عنوان سرمربی تيم ملی فوتبال ايران انتخاب شده است.


مهدی مهدوی کيا، کاپيتان تيم ملی فوتبال ايران در گفت و گويی با راديو فردا در باره انتخاب علی دايی به عنوان سرمربی تيم ملی و وضعيت خود در بوندس ليگای آلمان سخن گفته است.


راديو فردا: همان گونه که می دانيد علی دايی دوست شما به عنوان سرمربی تيم ملی فوتبال ايران انتخاب شده، نگاه شما به اين گزينش چگونه است؟


مهدی مهدوی کيا: بنده خيلی خوشحالم که بعد از ماه ها، تکليف سرمربيگری تيم ملی فوتبال ايران مشخص شد و تيم ملی از آن بلا تکليفی بيرون آمده و انشاالله بتواند در ماه های آينده کارش را دنبال کند و به موفقيت هايی که مد نظر است دست پيدا کند و ما بتوانيم به آن هدف بزرگی که داريم، يعنی رفتن به جام جهانی ۲۰۱۰ دست پيدا کنيم. من به آقای دايی هم تبريک ميگويم. مربی جوانی است و اميدوارم که در کارش موفق باشد.


به اين ترتيب آقای مهدوی کيا شما با اين گزينش موافقيد؟


مهدوی کيا: من فکر می کنم که ما به عنوان بازيکن وظيفه خود را در تيم ملی انجام می دهيم و انتخاب سرمربی هميشه برمی گردد به تشکيلات فوتبال ايران. خوب بعد از اينکه فدراسيون فوتبال ايران نتوانست با مربيان خارجی به توافق برسد و مشکلاتی که با آقای کلمنته به وجود آمد، من فکر می کنم که انتخاب آقای دايی کار مناسبی بود.


به باور شما يک مربی خارجی چه مزيتی می تواند نسبت به يک مربی ايرانی داشته باشد؟


مهدوی کيا: در هرصورت می دانيد که فوتبال روز دنيا يک مقدار از فوتبال ما جلوتر است و مربيانی که در فوتبال روز دنيا بخصوص در فوتبال اروپا هستند، دانش بالاتری دارند.


مهدی مهدوی کيا و علی دايی سال ها در کنار يکديگر بازی کرده اند.

اما الان مسئله ای که در فوتبال دنيا در اين چند سال گذشته خيلی نتيجه داده، استفاده از مربيان جوانی بوده که حتی تجربه مربيگری هم نداشتند، مثل کلينزمن در تيم ملی آلمان يا دونادونی در تيم ملی ايتاليا و چند نمونه ديگر. من اميدوارم که فوتبال ايران با اين انتخابی که انجام داده بتواند در ماه های آينده موفق باشد.


آقای مهدوی کيا، حال که آقای دايی سرمربی تيم ملی فوتبال ايران شده، شما به عنوان کاپيتان اين تيم از اين به بعد با خيال راحت تری رهبری تيم را به دست خواهيد گرفت؟


مهدوی کيا: در هر صورت عرض کردم خدمتتان که ما هدفمان رفتن به جام جهانی ۲۰۱۰ است و برای اين هدف بايد تمام تلاش خودرا بکنيم و با توجه به اينکه الان سرمربی تيم ملی هم مشخص شده، فکر می کنم که از اين به بعد ساختار و شکل تيم ملی به صورت منسجم تری خواهد بود و ما خواهيم توانست با قدرت به مقابله با حريف هايمان بپردازيم و اميدواريم که بتوانيم در اين راه موفق باشيم.


آقای مهدوی کيا اگر موافق ياشيد بپردازيم به مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۰. شما در گفت وگوهايی که با روزنامه های آلمانی داشتيد گفته بوديد که نتيجه مساوی صفر- صفر در برابر تيم سوريه شمارا دلسرد کرده، ولی اضافه کرده بوديد که با اين حال بايد به آينده نگاه کرد. واقعا اين مسابقه شما را مايوس کرد؟


مهدوی کيا: در هر صورت، کسب نتيجه مساوی در اولين گام مقابل سوريه در تهران نتيجه خوبی برای تيم ما نبود و من به عنوان کاپيتان تيم ملی خيلی از اين نتيجه ناراضی و ناراحت بودم و من فکر مب کنم کل مجموعه تيم از اين بازی راضی نبود؛ ولی اين مسئله برمی گشت به مشکلاتی که ما در ماه های گذشته داشتيم و در آن بلاتکليفی که به سر می برديم و بازی های دوستانه زيادی را از دست داديم و تيم يک مقدار از لحاظ هماهنگی واقعا دچار مشکل بود.


ما بازی سوريه را هم بدون سر مربی شروع کرديم. ما هميشه در مقابل تيم ملی سوريه اين مشکلات را در تهران داشته ايم. در سال های گذشته هميشه نتيجه بهتر از مساوی در مقابل اين تيم نداشتيم، ولی من اميدوارم که بتوانيم در بازی های آينده اين مسئله را جبران کنيم.


نگاه شما آقای مهدوی کيا به عنوان کاپيتان تيم ملی فوتبال ايران به بازی های بعدی ايران با امارات متحده عربی و کويت چگونه است؟


مهدوی کيا: من فکر می کنم که بايد تمام رقبای خودرا خيلی جدی بگيريم؛ با توجه به اينکه در فوتبال امروز دنيا هيچ حريفی راحت نيست و حريف های ما تيم هايی مثل سوريه، کويت و تيم ملی امارات هستند، فکر می کنم که حريف های سرسختی باشند و با آمادگی کامل وارد اين مسابقات شده اند؛ ولی خوب می دانيم که فوتبال ما در آسيا قدرت بزرگی است و ما بايد اين مسئله را در ماه های آينده نشان بدهيم.


مهدی مهدوی کيا، در بازی دوستانه هامبورگ و تيم ملی ايران



آقای مهدوی کيا پس از هشت سال بازی در باشگاه هامبورگ هم اينک هفت ماهی هست که شما به استخدام تيم آينتراخت فرانکفورت درآمده ايد. ممکن است بپرسم که شما چرا ترجيح ميدهيد که در آلمان همچنان توپ بزنيد؟


مهدوی کيا: عرض کنم خدمت شما بعد از پايان قراردادم با تيم هامبورگ و جدايی از اين تيم پيشنهادهای زيادی از کشورهای مختلف داشتم، از اسپانيا هم پيشنهاد داشتم، ولی با توجه به اينکه دخترم در کلاس دوم آلمانی بود و در کشور آلمان بزرگ شده با مشورتی که با خانمم انجام داديم، قرار شد که به خاطر دخترم در آلمان بمانيم و بعد از آن، ما مسايقات جام ملت های آسيا را پيش رو داشتيم و من دوست داشتم که قبل از رفتن به اين مسابفات تيم آينده خود را مشخص کنم.


از آلمان هم چند تا پيشنهاد داشتم و تيم ها يک مقدار به زمان داشتند تا بازی ها تمام بشود و بتوانند بودجه های خودرا تعيين کنند، ولی من دوست داشتم که قبل از رفتن به مسابقات تيم آينده خود را مشخص کنم و در آخر تيم فرانکفورت را انتخاب کردم و از اين انتخاب راضی هستم.


آقای مهدوی کيا الان وضع و موقعيت تيم آينتراخت فرانکفورت در مسابقات بوندس ليگا چگونه است؟


مهدوی کيا:در حال حاضر ما وضعيت خوبی در جدول رده بندی داريم. با ۳۲ امتياز در رده هفتم هستيم و من فکر می کنم که تيم ما خيلی خوب در اين فصل نتيجه گرفته است.


اگر ما همين روند را ادمه بدهيم، من فکر می کنم که فصل موفقی را داشته ايم، ولی من متاسفانه شخصا سال و فصل خوبی تا اينجا نداشته ام، باتوجه به اينکه برای من تيم جديدی بود و من با خستگی زياد از مسابقات جام ملت های آسيا برگشتم و بعد از آن بنا به نياز تيم در پستی که پست غير تخصصی من بود بازی کردم حدود هشت يا نه تا بازی و بعد از آن چندين مصدوميت داشتم و در حال حاضر هم مجددا مصدوم شده ام متاسفانه. ولی خوب چون تيم فرانکفورت روند خيلی خوب رو به رشدی را داشته، من اميدوارم که ما بتوانيم در بازی های آينده هم همين روند را ادامه بدهيم.


حال که صحبت از مصدوميت خودتان کرديد آقای مهدوی کيا بگوييد اين آسيب ديدگی شما در کدام ناحيه است؟


مهدوی کيا: می کنم از ناحيه کمر است. حدود يک ماه پيش بود، قبل از بازی اول بوندس ليگا و قبل از بازی که ما در مقابل تيم ملی سوريه انجام داديم که من حدود ده روز از تمرينات تيم به دور بودم و مجددا در روز شنبه اين مصدوميت تکرار شده و در حال حاضر من درد خيلی شديدی دارم و فعلا چند روزی را استراحت مطلق می کنم . اميدوارم که با بهبودی در روزهای آينده بتوانم در تمرينات تيم آينتراخت شرکت کنم.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG